fredag 18 oktober 2024

Högskoleprovet

På söndag slipper jag göra högskoleprovet. Jag gjorde det några gånger under mitt liv men nu gör jag det inget mer. Det är mycket saker man slipper med åldern. Jag tänker faktiskt så en hel del på det nu när det gäller arbetslivet. Sommaren 2025 är det sista gången jag försöker att få ihop så lång sommarsemester som möjligt. Sommaren 2026 är jag pensionär och skiter blött i att räkna semesterdagar.

I helgen ska jag göra en omgång snus. Jag behöver tyvärr göra det innan jag åker för att slippa stå utan när jag kommer hem.

Direkt när jag kommer tillbaka från Spanien i januari ska jag hämta den nya bilen. Sedan får den stå här vid kapellet tills jag sätter den i trafik till försommaren. Jag beställde ett bilkapell i går så jag kan täcka den. Framförallt kommer jag att använda bilkapellet när jag åker ifrån bilen när den ska stå i Spanien. Det kan vara skönt för den att slippa den starka solen och caliman som råder med jämna mellanrum. Calima kallas de sandregn som förekommer regelbundet då saharasand kommer med regnen och lortar ner allt i sin väg.

Jag ska sätta mig in i den pågående kursen i epistmologi i helgen så mycket att jag förstår vad den omfattar inför tentan. Inget är ju på svenska i den kursen så jag har svårt att få en överblick. Jag ska anstränga mig och bena upp den i olika avsnitt och sedan försöka läsa på samma saker i min svenska litteratur. På så sätt borde jag kunna ha vissa möjligheter att klara kursen utan den engelska litteraturen.


Om inte en alltför avlägsen framtid kommer jag att behöva ta ställning om var jag ska göra av alla mina saker. Mina bra-att-ha-glasburkar t ex. Det är en sak att flytta inom Kristinehamn men något helt annat att flytta till Spanien. När jag kör ner bilen i sommar lär jag fylla den med saker. Men med vilka saker? Glasburkar kommer jag hela tiden att få nya från sylt och liknande men det är ju samtidigt synd att kasta de jag har. Att sälja dem krånglar jag inte med förstås. Det lutar nog åt att de får gå till glasåtervinningen. Men en hög med fräscha matlådor i plast? Ska man ta med dem? Hur många matlådor behöver man? Jag har ju redan 8 stycken därnere. Inte behöver jag väl 20 stycken? Finns det någon som vill köpa fem fräscha matlådor med tätslutande lock som alltid varit maskindiskade? Troligen inte. Det kommer att uppkomma många sådana dilemman när man börjar packa bilen full med saker. Jag behöver ha i åtanke att allt som inte får plats i bilen går till tippen. Jag kommer att kasta mycket saker som egentligen är för bra för att kassera.

Tre veckor kvar till avfärd nu. Tills jag får återse mina underbara starar och rödstjärtar. Tiden går så oerhört långsamt. Tänk att den där grå substansen inne i huvudet kan ge upphov till så mycket tankar som i sin tur leder till handling.

Ikväll la jag upp ett gäng skivrariteter på Tradera. Det ska bli spännande att se var det leder. Jag har tagit i lite när jag satt utropspriset. Jag får väl lägga upp dem igen till bättre pris om de inte blir sålda.

Inga kommentarer: