måndag 7 september 2009

Ikväll har jag varit på mitt första föräldramöte. Det började riktigt dramatiskt. När jag lämnade bilen på parkeringen såg jag två killar som bråkade med varann. Det var ett tiotal grabbar på platsen men bara två som var i luven på varandra. De såg ut att gå i sexan och de verkade ha ungefär lika många anhängare var. De kallade varandra saker och den ena påstod att han skulle göra olika saker med den andras morsa. Det var tydligen droppen för den andra som tog till knytnävarna. Jag var tvungen att ta isär dom med armkraft. Båda grät av indignation samtidigt som dom fortsatte att hota varandra. De gick dock åt varsitt håll och jag pratade med den ena en stund. Tyvärr var nog detta bara början på råkurret då de båda svor på att skulle återkomma med förstärkning i form av bröder och släktingar.

Konstigt att om man avser att göra en annan person mycket illa så ska man dra in mamman i det hela. Är det så nuförtiden tro. Det känns som om det är något som barn lär sig idag. Det är något väldig osvenskt över den sortens hot och svordomar.

Något skärrad gick jag över skolgården till Felix paviljong. En fröken frågade om jag sett något bråk på vägen från bilen. En annan mamma hade meddelat fröknarna. Jodå, visst hade jag sett det hela. Jag ombads att peka ut dem i skolkatalogen och jag hittade den ena där. Han gick i nian. Det var faktiskt lite förvånande att fröknarna så självklart tänkte följa upp det hela. Lite imponerande faktiskt. Det hade aldrig hänt i min barndom. Då blundades det nog hellre för sådant.

Jag hörde också en lustig sak idag. En person hade helt blandat ihop två uttryck så det blivit till ett. Personen sa: -Då skulle jag ju få springa fram och tillbaka som en tättspoling. En skön sammanblandning av tätting och skottspole. Sådant gör mig lite munter.

Ikväll skulle jag steka lite kantareller till min kvällsmacka. Jag förstår inte hur de små svamparna hinner lorta ner sig så mycket under sin lilla livstid. Jag satt här och försökte rensa medan händerna skakade på grund av låg blodsockerhalt. Till slut orkade jag inte rensa utan allt åkte i stekpannan. Gott blev det till slut men rensa svamp är inget man ska göra när man är jättehungrig.

2 kommentarer:

Anders sa...

Har själv hört: "man ska inte dra alla över samma kant", "nu genomslöjade jag dig allt" och "det rann över styret".

Eddie sa...

Fina egna tolkningar som bidrar till den vardagliga munterheten.