torsdag 15 juli 2010

Härlig förmiddag i Hult åtminstone. Trevligt sällskap på stranden och Felix var glad. Det blåste lite men när man låg och solade blev det tryckande hett efter marken. Det blev flera bad innan ovädersmoln drog in från Vänern.

Jag har roat mig lite med att läsa på mina schampooflaskor och dylikt. Det står alltid någon text om något extra som beskriver flaskans innehåll.
Exempel:

Barnängens Aloe Vera Schampoo - "100 % Styrka" (Jaså)
Lactacyd skincare - "Dokumenterat mild"
Garnier Fructis balsam - "With active fruit concentrate" (hur då liksom?)
Nivea raklödder - "Ultra Glide technology"

De får minsann till det. Nu har jag inte så mycket fler hygienprodukter i mitt badrum men jag är säker på att listan kan göras hur lång som helst med positiva tillmälen.

Sitter och lyssnar på Santana och förbereder mig för att se Mats Ronander ikväll. Bara det inte regnade så eländigt...

4 kommentarer:

Miss Gillette sa...

Det är sannerligen ett jämmerligt snömos på de där produkterna. Dessutom finns det ju så många fler än det egentligen finns. Jag menar såhär: producenterna vill att just deras märken ska synas väl i butikshyllan, och hur fixar man lättast det? Jo, man häller samma gunk i flaskor med olika färg på och påstår att de olika shampo(eller vad det nu handlar om för produkt)typerna är olika bra för olika sorters hår, eller tillfällen (det här shampots doft passar bäst om du har tänkt dricka hallonbål före maten men om du går direkt på texasbiffen ska du välja det här. Och så vidare). Då får man plötsligt trettiofem Gunk Delux-flaskor som tar upp hyllplats istället för en. Men innehållet är som sagt i allt väsentligt detsamma. Parfymerna som blandas i är lite olika, och ibland skiljer vattenhalten lite också, men annars så.

Fast det här visste du ju redan.

Eddie sa...

Och så tillsätter de 10 ml vatten till ursprungsreceptet och skriver "Ny formula" på flaskan.

Miss Gillette sa...

Exakt. Vad fan nu "formula" är. Recept brukar vi annars kalla det på svenska. Men asch vad dum jag är -- de talar ju kosmetiska på shampofabrikerna! Det är en bara partiell svenska.

Anders sa...

Hej Eddie! Kul ämne även om jag inte har ngt att tillägga just nu. Tänkte mest hälsa då det var ett tag sedan.