måndag 5 januari 2009

Ikväll sitter jag och drömmer om New York.
Jag var där förra våren och vill dit igen i vår. Kanske det går att ordna ekonomiskt, vi får se. Det är en fantastisk stad!
Jag satt och kollade priser på hotell ikväll.
Folk har frågat mig vad jag rekommenderar om man ska åka till New York. Jag har bara ett svar på den frågan: Åk ensam!
Det är så givande att bara strosa omkring där och göra precis vad man vill, utan att behöva ta hänsyn till någon annan. Titta på människor, byggnader och sevärdheter (om man vill). Bli full mitt på blanka eftermiddagen och gå på konstiga jazzklubbar. Själv struntade jag i sevärdheter av det normala slaget när jag var där. Jag sökte historiska platser som har med musik och musiker att göra.Jag var vid det anrika "Fillmore East" som idag är en bank.Jag åt på Joey Ramones frukosthak, Veselka o s v.
Tog i o f s en helikoptersightseeing över Manhattan.
Empire State Building ser man vart man än går, Ground zero går man förbi automatiskt om man strosar.
Jag skaffade en kvarterskrog där jag trivdes och blev tummis med personal och gäster. Det gav väldigt mycket och kamratskap underlättades givetvis av att jag var ensam.
En länk till min kvarterskrog:
Jag längtar till min kompis "Ivar" och servitriserna på "The Firehouse".
Här sitter vi och mår bra på krogen. Fotot togs av servitrisen "Alinee".

Jag mailade Ivar ikväll och skrev att jag troligen dyker upp igen i maj 2009.
För den som funderar på att åka till New York så kan jag rekommendera det å det varmaste.
Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att bo där trots att den största delen av mig älskar de värmländska dystra och försurade granskogarna och strävan med att renovera ett gammalt utdömt "svamphus".

Inga kommentarer: