fredag 26 juli 2019

Roslagsmahogny

Inledde dagen med att stryka två av de befintliga uthusdörrarna med "Roslagsmahogny". Det är en blandning av lika delar linolja, balsamterpentin och tjära. Det blir fantastiskt vackert och luktar så gott. Dessutom förlänger det livslängden på dörrarna förstås. Det är ju därför man behandlar dom.
Här ligger dörrarna för att torka. Detta varma väder är perfekt för denna behandling. Värme så vätskeblandningen tränger in ordentligt i virket. När jag stod framåtböjd och strök på blandningen droppade det svett från mina ögonbryn så det blev pölar på insidan av glasögonen.
Varje kvadratdecimeter blir som ett konstverk om man tar sig tid att titta lite extra.

De här träden har dessutom växt några kilometer norr om kapellet så då får konstverket ytterligare en dimension.

Medan dörrarna låg och torkade förstärkte jag regelverket lite på framsidan av uthuset och sedan satte jag upp vindduk.
Helt inklädd i vindduk.

Nästa moment innebär något som i Felix tankevärld benämns "satisfying". Tillfredsställelse på svenska. Felix använder det titt som tätt och jag förstår känslan. I det här fallet är det tillfredsställande  att skära ut öppningarna för dörrarna.
Plötsligt ser man hur framsidan på uthuset kommer att se ut.

Förövrigt är det "satisfying" att se hur roslagsmahognyn sugs in i det torra virket också. Och sedan lägga på lite mer som också sugs in tills virket är mättat.

Detta var nog den varmaste dagen hittills i sommar och det var tungt att jobba. Efter att jag skurit upp för dörrarna badade jag igen. Jag hade fyllt badkaret på morgonen så nu var det dags att krypa ner. Denna gången hade jag mer vatten i baljan. Så att det rann över när jag kröp ner. Sedan satt jag där och njöt.
Länge och väl och solade ansiktet. När jag tog ett djupt andetag ökade min kroppsvolym och vatten rann över kanten på baljan. När jag kylt ner mig lite gjorde jag några ärenden.

När jag kom hem satt jag upp spikreglar utanpå vindduken så allt är förberett för att börja brädfodra. Det här arbetet tog flera timmar eftersom det var så varmt. Svetten rinner hela tiden.

Min mynta har växt till sig så jag kunde inte motstå att göra en indisk mintsås. Tyvärr hade inte koriandern växt lika mycket så det var jag tvungen att köpa på Maxi.
Här en underbar sats indisk mintsås.

Dörrarna hade legat i solen hela dagen och i kvällningen var de torra nog att sätta på plats igen.
Satisfying!

Inga kommentarer: