lördag 8 april 2017

Biljakt och sommarmurgröna

Nu har jag börjat sätta upp innerväggar i mitt varma förrådsutrymme bestående av OSB-skivor. I början blir det ett lapptäcke innan all isolering är täckt och skivorna utnyttjats så effektivt som möjligt.
Nu fattas det skivor för mig för att komma vidare med väggarna. Imorgon ska jag försöka sätta upp takskivor. Det är svårt när man är ensam men det går att skruva upp en "tredje hand" ibland. Jag får skruva upp stöd och hållare eftersom ingen hjälper mig. Det går oftast bra.

När jag skruvat upp alla väggskivor satte jag mig och tog en öl. Då hörde jag sirener från ett utryckningsfordon. Det är inte så vanligt här. Jag hörde också en bil som närmade sig kapellet i hög hastighet. Jag gick till framsidan och såg en silverfärgad SAAB 9-5 som for förbi kapellet i hög hastighet. Efter ca 30 sekunder kom en polisbil efter med blåljus och sirener. Jag pekade norrut åt polisen där SAABen just farit förbi.

Lite dramatik vid kapellet ikväll alltså. Men det gick ju fort över och jag gick in och tog ett "hoyavarv" och fick se min sommarmurgröna. Det är en trevlig och frodig växt men den har växt ur sin kruka. Det är törstig och den behöver ett större vattenmagasin än den har nu. Så jag planterade om den i en större kruka så jag kanske slipper vattna den så ofta.

Mina hoyor vattnar jag ungefär en gång i veckan. Småslattar då. Några av mina krukväxter behöver tätare vattning. Mina hibiskusar och sommarmurgrönan tänker jag på då. Även min avocado som jag satt från kärna. Den är dock så tråkig att den åker ut snart.

Jag planterade om sommarmurgrönan så den får lite större vattenmagasin och mer jord.
Här står den omplanterad. Visst är den fin? Lila undersida på bladen. Den är slak men blir spänstig igen när vattenbalansen är bra.

Inga kommentarer: