torsdag 4 februari 2021

Fortsatta drömmar om ett mobilt kontor

Jag åkte ner till "Husbilslandet" i Bäckhammar i samband med lunchen idag. Jag träffade en gammal bekant som jobbar som säljare där och vi tittade på lite bilar. Det fanns en bil som intresserade mig. Jag provsatt t o m skrivbordsplatsen.

Nu ikväll har jag gått med i ett husbilsforum, blivit medlem och ställt en fråga om bredbandsuppkoppling. Om jag inte kan få till en snabb uppkoppling som klarar av mina onlinemöten så blir det ingen husbil. Jag fick en kontakt på forumet och fick svar att det finns något som heter "WiMax" som han själv använder. Det innebär att man riktar en liten parabol mot en slavsändare och skickar och tar emot signaler den vägen. De ser all sin TV via en sådan uppkoppling och det fungerar felfritt.

Det är ändå en liten risk förstås. Jag skulle behöva åka ner och prova vad det duger till. Får jag det inte att fungera får jag ju vända och åka hem igen.

Ja, ja! Det är en sommar emellan då jag ska odla tobak här igen. Först i slutet av september skulle det kunna bli aktuellt. Det är nog inte så dumt att hyra en husbil och åka ner och teckna ett sådant abonnemang och utvärdera det den första tiden. Jag får nog spara två semesterveckor till det känns det som. Fungerar det tillräckligt bra är det ju bara att stanna kvar och jobba på. Åka ner i slutet av september och testa. Funkar det inte åker jag hem. Funkar det så stannar jag kvar till april.

Idag har vaccinationspass diskuteras på TV-nyheterna. Ett sådant behöver man ju ha då också. Det är mycket att undersöka innan. Hur fungerar det t ex att få med sig mediciner så att det räcker för en vistelse på ett halvår. Jag antar att inte högkostnadsskyddet funkar där. Jag är i alla fall ute i god tid.

Inga kommentarer: