onsdag 3 februari 2021

Längtan efter Eddie

Jag längtar så efter den andra Eddie. Den Eddie som är ute på resa. Den Eddie som går runt häruppe i kapellet börjar jag bli så van vid och den är inte särskilt spännande längre. Reseddie är en mycket trevligare kille. Han är nyfiken på sin nästa. Inte alls lika ljudkänslig och mycket mera tolerant och öppen för andra - ibland avvikande - personer.

Reseddie är nyfiken och kapelleddie är mer misstänksam. Jag har ju börjat tänka mer och mer på att skaffa mig ett fritidsboende i värmen. Undrar om kapelleddie skulle komma ikapp reseddie om jag skaffade mig ett boende i Spanien till exempel. Det tycks heller inte finnas något hinder för att jag i perioder skulle kunna fortsätta att arbeta med det jag gör idag från t ex Spanien. Det som tar emot lite är väl att sätta sig in i allt jag behöver innan jag kan köpa hus därnere. Man behöver säkert åka ner flera gånger och titta på boende på plats förstås. Det låter sig inte heller göras nu. Man vet inte ens när det går.

Jag beställde en bok i ämnet igår: "Drömmen om att leva och bo i Spanien". Det blir ett trivsamt stöd för mina drömmar och fantasier.

Jag tycker allt om kapelleddie också som tur är.

Ovanstående text skrev jag i går kväll. Idag ringde en kompis och vi pratade lite. Vi kom in på hus i Spanien. Han har också varit inne på idén tillsammans med några kompisar. Då hade de kollat på ett enkelt hus i en bergsby i Serbien. Det blev inget köp den gången ändå. -Varför köper du inte en husbil, sa han plötsligt?

Ja varför gör jag inte det? Varför i all världen köper jag inte en husbil?

När jag tänkt på boende i Spanien har jag tänkt att jag måste ju ha med mig saker till huset varje gång jag åker dit. En ordentlig datorskärm och sådan kontorsutrustning. Kanske jag måste ta bilen ner till Spanien och hem igen varje gång jag vill vara därnere. Om jag köper en husbil har jag ju med mig ett helt kontor.

På lunchen idag åkte jag till två husbilsförsäljare och tittade. Ett enkelt boende för mig i Spanien (lägenhet/radhus) skulle kosta runt 50 - 70 000 €. En husbil kostar från en halv miljon kronor. Jag frågade också husbilhandlarna efter bredbandsuppkoppling på ställplatser i sydeuropa och de trodde inte det skulle vara ett problem.

En sån här kanske?

De flesta bilarna jag var inne i hade liknande planlösning. Man kommer rakt in i ett liten sittgrupp. Till vänster finns ett litet pentry och ett litet duschrum med toa.

Längst bak en säng.

Det kanske är en husbil man ska ha. Jag bor i mitt kapell på sommaren och när jag skördat årets tobak i slutet av september drar jag söderut i min husbil. Stannar på vägen ner och stressar inte. Sedan ställer jag mig på ett bra ställe och jobbar därifrån hela vintern. Åker norrut igen i början av april och börjar odla tobak igen. Kanske ställer mig i Prag någon vecka på väg norrut.

Efter ett par sådana turer tycker man kanske att det är värt att flytta ner för gott. Eller inte... Man kan ju bevaka bostadsmarknaden lite från en husbil om inte annat.

Det är nästan 370 mil från kapellet till stranden i Marbella. Ett par övernattningar på varje resa i vardera riktning men det är väl enkelt med en husbil. 

Jag har aldrig sovit i en husbil men jag tror nog jag skulle må ganska bra i en sådan. 

Bli husbilseddie! 

Snacka om livskvalitet att kunna kliva ut på stranden direkt efter jobbet på vintern. Äta tapas till lunch och ta siesta. Dricka iskalla San Miguel under markisen på kvällarna och säga "Hola!" till de som går förbi.

Hela vintern kan Felix bo i kapellet och ha tillgång till min bil. Ikväll ska jag googla på husbil och Spanien.

Undrar vad det skulle kosta att hyra en husbil i ett halvår.

Inga kommentarer: