lördag 20 februari 2021

Husdrömmar och Pacific kaviar - recension

I morse tittade jag på programmet "Husdrömmar" på TV. Ett par hade köpt ett kapell i Småland och vilket kapell sedan! En otroligt vacker byggnad som hämtad från Amerikas inland och Amishfolket. Tre gånger så stort som mitt kapell. De hade en likadan taklampa som jag har. Jag har sett den modellen på två ställen tidigare. I ett trapphus i en reklamfilm och på en TV-dokumentär om Knutby församling. 

Det slog mig också att mitt språk förändrats sedan jag köpte mitt kapell. Ordet "vardagsrum" har fallit bort och ersatts med "prediksal". Även om jag är hemma hos någon annan är det på vippen att jag kallar deras vardagsrum för prediksalen.

Idag har jag även recenserat en annan kaviarsort. Nu dröjer det innan nästa tub öppnas.


Förutom kaviar har jag majonäs och kapris på äggmackan. Väldigt lite kapris men det var vad som fanns kvar i burken. Kapris kan jag inte leva utan. Det finns alltid här i kapellet. Det är väldigt ovanligt att jag inte har en oöppnad burk redo när det blir som det blev idag med kaprisbrist. Idag stod jag helt utan helt plötsligt.

Innedag idag i soffan tillsammans med mina tankar och skidskyttarna.

Det töar och regnar lite nu. Coronan har fått ny fart i vissa regioner. Den brasilianska mutanten gör landvinningar även här i Norden nu.

Jag gjorde en laddning snus igen igår. Av en gröntorkad köpetobak jag inte provat förut. Jag ska prova att blanda det lite med mitt egna snus. Men först ska det mogna en månad i kylskåpet.

En sådan här dag med regn, blöta och rå kyla i slutet av februari kan man faktiskt ändå vända till något positivt. Dagsljuset skvallrar om att allt är på rätt väg. Snart är februari över och då börjar det här jag lever för. Att möta våren och notera vårtecken varje dag. Lite som kvällen innan julafton när man var barn. Hoppet och förväntningarna på den ljusa och varma perioden av året.
Även om jag blir lite ivrig så vill jag inte att just den här tiden ska gå fortare. Detta är för mig drömmarnas tid när sommaren kan börja planeras lite översiktligt i alla fall.

Min konst som är på väg från USA är nu i New York. Konsten har inte påbörjat resan över Atlanten än alltså. Man kan inte precis säga att det går undan i det amerikanska postväsendet. Bara inte Postnord tar över stafettpinnen när paketet väl hamnar i Sverige. Där går det ju inte heller alltid så fort. Jag har inte bråttom egentligen men jag har ju väntat sedan jag lade beställningen före jul.

I aviseringen jag fick från USPS framgick att paketet hade ankommit Jamaica, NY. Efter någon timma fick jag en ny avisering där paketet går igenom hanteringen på postkontoret och var nu på väg därifrån igen. Till sin slutdestination. Kanske har någon människa läst mitt namn på paketet och ägnat personen Eddie en sorts tanke. Sverige? Var ligger det nu igen? Eftersom stadsdelen Jamaica (Queens) i New York är den del av staden där JFK flygplatsen ligger, kanske detta var den sista trackinginformationen som skickades ut innan resan över Atlanten påbörjades. Undrar var nästa meddelande kommer ifrån. Frankfurt? Jag tror inte det går så mycket flyg till Sverige direkt från USA än.

Jag har nu beställt två tubklämmor också som jag ska ha till mina kaviartuber.

4 kommentarer:

Cre8iv sa...

Men, vilken välgärning av dig att ta tag i detta outforskade kaviarområde!! 🤗

Lars G sa...

Bredvid kapellet i Husdrömmar ligger Strömsbergs skola, som man kan skymta som en vit T-formad byggnad bredvid kapellet. I denna skola gick jag 1960-61i 5:e klass.

Lars G

Dag sa...

Finns det inte en liten risk att du föräter dig på kaviar innan du hunnit äta dig igenom alla sorter som ska testas? Du kanske i din iver att recencera en ny sort äter ohälsosamt mycket kaviar för att kunna öppna en ny tub?
Tänker på det gamla talesättet ”När musen är mätt är mjölet beskt”. Synd att det är svårt att få tag i såna där små portionstuber, som jag fått av kalles kaviar nån gång på hotell...

Eddie sa...

Redan innan jag kom på att jag skulle testa kaviarer konsumerade jag mängder av kaviar varje vecka så det blir ingen skillnad nu. Men som jag sagt kommer det att ta tid innan jag blir klar. Jag har märkt en funktion i bloggen jag inte sett förut. Högst upp i vänster hörn i fönstret finns möjlighet att söka i bloggen med fritext. På så sätt kommer man enkelt att hitta alla tester när jag är klar. Jag parallellfyller också en exceltabell som sammanställning av pris och omdöme.