söndag 6 augusti 2023

Tillgång och efterfrågan

Jag kunde inte sluta att tänka på boken jag hittade hos mig själv igår och det är så tydligt hur tillgång och efterfrågan styr upp priser och egentligen inte följer sunt förnuft.

Jag vill ännu inte avslöja vilken bok det handlar om innan jag sålt min egen men jag vill vänta lite med det ändå. I min värld måste det finnas tusentals exemplar av den i folkhemmen. Jag lovar att tala om vilken bok det handlar om lite längre fram. Jag kollade lite igen igår vad den betingat för värde när den sålts senast och fick fram 5 försäljningar på ett par månader. Det ser ut så här:


Det är exemplar exakt som mitt. Mitt ex är bättre än några av dem med avseende på slitage och sämre än någon också. Jag köpte mitt ex 1997 för 50 kr. Tyvärr hade jag skrivit det med bläck i boken. Det drar ner priset förstås. Men inlagan är annars jättefin och även skyddsomslaget är helt och rent.

Jag sålde den första boken på bokbörsen idag också. "Vredens barn" av Sara Lidman för 30 kr. Då tillkommer avgift för "orderhantering" 7:70 kr och försäkring 1:84 kr emballage ca 10:00 kr (Jiffy-påse). Kvar blir 10:46 kr. Frågan är om det är värt arbetet. Jag kanske ska tänka om och inte lägga ut alla mina böcker. Jag kanske bara ska lägga ut de jag tror kan betinga ett värde över 50 kr i alla fall. Då blir det nog inte så många böcker kvar.

Det var en tjej i Mölndal som köpte boken. Hon betalade 92 kr för den, inklusive frakt. Frakten är på 62 kr. Men är det en bok man verkligen vill ha så. Jag har själv köpt böcker för 20 kr med en frakt på 62. Ibland bara måste man.

Efter frukost tog jag bilen till Maxi och lämnade in boken på Maxi. Jag lät bilen stå på parkeringen och gick en sväng i mina gamla kvarter. Jag stannade till i trädgårdarna och pratade med lite folk som bor kvar i området.

Jag tog också en bild på ett äppleträd som jag planterade när jag bodde där. Äppleträdet är äldre än Felix. Jag pratade med Jossa och Juni som bor där nu. Jossa är Felix moster. Jag åt ett äpple också trots att det inte var riktigt moget. Transparant blance. Sedan gick jag till Maxi och handlade. Aromat, Hönökaka och Skrädmjöl.

Det blev fläsk och bruna bönor till lunch idag igen. Lite extra ättika ska det vara på också. Sedan gick jag ut och skördade lite tobak. Jag måste verkligen passa på nu när det är uppehållsväder. Men det är mycket mygg och broms. Skördade en fjärdedel ungefär. Sedan blev det skrivbordet och lägga upp 20 böcker till till försäljning.


Inga kommentarer: