lördag 4 april 2009

Idag åkte jag till Karlstad för styrelsemöte i Gustaf Fröding-sällskapet. Det var dimmigt och dålig sikt på väg dit. På väg hem däremot, hade dimman lyft och försvunnit. Det var fantastiskt väder. Jag kände att jag behövde vara ensam och njuta av vårvädret så jag åkte hem och stoppade in min cykel i bagaget på bilen, plockade med mig iskalla öl och styrde kosan mot kapellet. Jag satte mig i en stol i solen och tog några pilsner. Fåglarna kvittrade och det var de där typiska skogsfåglarna. Dubbeltrast, rödvingetrast, skogsduva och kungsfågel. Det är helt andra fåglar än i en villaträdgård eller i innerstaden.

Jag plockade bort de dystra fönsterluckorna, en gång för alla.
Så här såg det ut innan. Fönsterluckorna har nog satts upp med tanke på risk för skadegörelse. Andra fönster har blivit sönderslagna av ungdomar med för lite att göra så detta har nog varit en säkerhetsåtgärd. Säckarna på marken innehåller spån med hussvamp. De ska till tippen på måndag.
Så här blev det efteråt. Framför allt så blev det ljusare och varmare inomhus.

Och så här ser det nu ut när man närmar sig kapellet från stan. Här syns också grannans garage, bärgningsbil och en annan bil i förgrunden.

När jag sedan cyklade hem kände jag en massa dofter. Dofter som inte funnits i vinter. I skogen kände jag skogslukter och sjövatten när jag körde över bäckar. När jag kom in bland villakvarteren kände jag vedrök och grilldoft. När jag passerade människor kände jag herrparfym och läderjackor. Det luktar mera på våren.

Jag luktade solad hud när jag suttit i solen en stund. Flugor drumlade runt och satte sig på mina händer i solen.

Inga kommentarer: