lördag 2 mars 2024

Förundran i köket och "schmalz"

I onsdags hade jag ett samtal med min chef som gjorde att jag genast kände mig bättre till mods. Allt var inte lika hopplöst och nattsvart efter samtalet som innan. Det gjorde mig så gott att jag planerat att börja arbeta på måndag.

Jag har ju haft bekymmer med att jag har slutat att förundras men häromdagen fick jag en liten förundransupplevelse i köket när jag tittade ner i min äggryta.


Jag hade kokat ägg och kylt ner dem i vatten och sedan hade de blivit stående i vasken en stund. Ett vackert bubbelmönster hade bildats.

När jag var nere och träffade min pappa i Tyskland för första gången 2004 bjöd han mig på ett hemmagjort pålägg som heter "schmalz". Det var en blandning av ister, salt, lök och mejram. Idag gjorde jag mitt eget schmalz.


Jag skar upp 400 gr rökt grisister 


i små tärningar och smälte ner alltihop på svag värme. 



Kvar blir små kuber av bindväv som blev lite krispiga att tugga på.


Jag avlägsnade bindvävskuberna 


och tillsatte en hackad lök och mejram och lät puttra. Det blir ju konfiterad lök i grisister. 


Sedan fick det stå och svalna innan jag ställde in det i kylskåpet. 


Jag testade en schmalzmacka innan jag stängde kylskåpsdörren också. Gott men lite för dåligt med salt så det fick jag ha på i efterhand.

Ikväll spelar "T-Bear" från Arvika nere på "Bowlingen". Jag hade längtat till detta datum men kände mig tyvärr allt för folkskygg för att gå dit. 

Inga kommentarer: