söndag 25 juni 2023

Fasadrenovering

Följde upp gårdagens attack mot Moskva som rann ut i sanden. Det var synd att det inte blev något av det. Det värsta är ju att attacker ofta leder till blodspillan men ibland verkar vi utomstående tycka att det är värt det. Ryssar eller ukrainare. Vilkas blod ska vi inte spilla? Det går ju inte att svara på men jag tror nog att många inte skulle ta så värst illa upp om Putins blod spilldes en gång för alla. Så som jag ofta tycker när det kommer till diktatorer.

Jag läste en stund på morgonen. Justerade en backspegel på en av cyklarna och pumpade dess däck. Jag gick och väntade på att klockan skulle bli tio så jag inte behövde skämmas för att starta min borrmaskin.


Jag köpte en roterande stålborste igår och tänkte köra bort allt "fnas" med den innan jag målartvättar och spacklar inför målning. 


Tyvärr är jag på solsidan och håller på så det blir fruktansvärt varmt efter bara en liten stund. Jag satte på mig en t-tröja också för att skydda ryggen mot solen. Jag orkade i tio minuter men fick ändå bort en hel del.

Jag gjorde små insatser då och då och till slut var jag färdig för tvättning. Jag åkte en sväng till Leroy Merlin för att köpa spackel och målartvätt. Målartvätt hade de inte hört talas om. -Spola med vatten, sa de. Jag köpte också en övergång från kökskran till trädgårdsslang så jag kunde tvätta av alltihop när jag kom hem. 


Jag slank in på förbutiken på Carrefour och åt lite sen lunch också. Baguette med chorizo, köttpaj och kaffe Americano.


Nu är det klart för spackling en första runda. Det lär torka efter tvätten ordentligt först. Jag ska försöka spackla imorgon kväll.


Jag passade på att tvätta min lyktstolpe också så långt upp jag nådde.

Jag har läst Knausgård hela dagen till och från emellan fasadrenoveringen. Jag är fortfarande för bränd för att vara i solen några längre stunder så jag har legat i sangen eller suttit i skuggan. I morgon är det arbetsdag igen och jag förblir naturligt inomhus då. Det är nyttigt för mitt skinn det. 

Jag har ännu inte varit nere på stan. Jag har heller inte varit vid saltsjön eller vid havet. Nu har jag faktiskt varit här i en hel vecka.

Däremot har jag varit hemma hos både Dalevis och Anderssons. De bor på ett helt annat sätt än vad jag gör. Stora fina hus med underbara uteplatser och egna pooler. Egna trädgårdar och uteduschar. Jag har inget av det där men jag skulle faktiskt heller inte vilja ha det. Det är trevligt att vara hos dem men detta lilla krypin jag har är helt lagom för mig.

Inga kommentarer: