onsdag 28 juni 2023

Novelldags igen

En ännu kortare idag. Även denna helt utan mening men de är sköna att skriva:

Grottan
Grottan var stor. Hur många rum och gångar den innehöll hade Göran sedan länge tappat kontrollen över. Själva ingången till grottan var väl dold. Mitt i en samling av stenblock som låg nedanför en bergsbrant kunde man kila in sig mellan några stora block och påbörja en nedstigning i grottans inre. Från och med det att man kilat sig in mellan blocken var det en bra bit kvar tills man ens förstod att det var en grotta. Man fick tränga sig emellan och under ett antal stenblock och passera ett antal komplicerade rotsystem för att förstå.

Grottan inleddes sedan med ett stort rum med ett antal sidogångar. De flesta var blindgångar och ledde inte någonstans. De flesta av dem ledde till fällor av olika slag. I några kunde plötsligt golvet ge vika och inkräktaren åkte ner i ett hål och spetsades på pålar. I andra avslutades gången med en mjärdliknade ingång där man kunde ta sig in men inte ut. Endast en gång ledde rätt.

Den rätta gången ledde till ett nytt stort rum med en massa alternativ igen. Endast en var rätt här också. Även denna rätta gång ledde till ett nytt stort rum som påminde om det förra - flera alternativ men bara ett var rätt. Om man prövade någon av de felaktiga gångarna fick man oftast ingen ny chans utan avled därinne på ett eller annat sätt. Hittills hade ingen ens tagit sig in i det första rummet.

Göran bodde längst in i den djupaste delen av systemet. I den sista gången fram till bostaden fanns ett larmsystem så om någon inkräktare hade tagit sig ända fram skulle han bli varnad i god tid så han kunde försvara sin bohåla. I bohålan hade Göran sitt bibliotek och sin säng där han låg och läste böcker. Där fick han vara ifred.

Som sagt. Bara en massa frågetecken.

Prova gärna själv att skriva en liten novell. Det räcker med att man har själva inledningen klar och sedan kan berättelsen ta vägen var den vill under själva tillkomsten. Rätt underhållande för en själv.


Det är detsamma med mitt måleri. Bara en massa frågetecken och det är själva skapandet som är grejen. Att sitta och pilla med färger och att hålla linjer raka och få fläska på med färg på större fält. Det är en sådan fin balans mellan det detaljerade och det yviga. En övning i tålamod också eftersom mina billiga skitfärger från Kina innehåller så lite pigment att jag måste måla allt minst två gånger. Med torktider mellan.

Om jag inte visste bättre skulle jag tycka det var synd att jag inte kom igång tidigare med måleriet. Samtidigt vet jag att det inte var dags förrän det bara hände.

Tänk ändå att jag plötsligt är framme vid en punkt i livet då jag kan ägna min fritid åt precis det jag vill. Plikterna blir färre och färre. Till slut är det bara städning, tvättning och ätning kvar. Och allt som hör till det förstås. Åka och handla, skala potatis, steka och koka. Göran i novellen ovan tycks inte ens behöva göra det.

Det fina är också att det jag tycker om att göra är ensamsysslor. Jag är inte beroende av att ha en mot(med)spelare eller liknande.

Började dagen med en intervju av en miljöchef. Jag har tänkt intervjua alla chefer för att försöka få reda på vad de behöver för stöd från Miljösamverkan. Skrev sedan minnesanteckningar från tidigare möten resten av dagen.

I bakgrunden här i lägenheten hörde jag något jag tror var en get under förmiddagen. Jag hörde ett bräkande genom den öppna ytterdörren. Konstigt eftersom det är ett villaområde här bakom. Ett ganska nedgånget område med diverse verksamheter och ljud men ändå. Vad ska man med en get till i stan. Spanska staten har ju t o m tagit bort momsen på mejeriprodukter så det kan knappast vara för mjölkens skull. Vid närmare eftertanke skulle jag kanske behöva ha en ko för att slippa åka och köpa mjölk ideligen.

Det klipps gräs på området och doften av nyslaget färskt gräs strömmade genom lägenheten med jämna mellanrum medan jag satt och skrev minnesanteckningar.

Jag värmde överbliven paella till lunch och tog ett dopp i poolen. 29 grader idag. Jag träffade ett svenskt par i poolen som jag träffat förut. 31 grader i skuggan.

Ringde och beställde en resa till Gibraltar mellan den 4 - 7 december. Buss från Torrevieja, 3 nätter på hotell och sedan tillbaka igen. Jag har alltid velat upp på den där klippan i Gibraltar och nu ska det bli verklighet.

Efter jobbet slipade jag det jag spacklat så det ska stå klart inför målning. Jag har glömt att köpa en pensel annars hade jag nog målat lite ikväll. Men det är ingen brådska. 


Kvällsvard kl 18. Jag bara väntar på att få gå och lägga mig och läsa. Ska väl kolla lite nyheter först. Jag ska lägga på ytterligare lite färg på målningen också.

Inga kommentarer: