torsdag 11 december 2008

Jag fick en kommentar från "Full rulle vid norra" där hon tyckte jag var händig. Jag själv tycker väl kanske inte det men jag är nog ganska uthållig vad gäller snickeri.

Jag har haft förmånen att få hjälpa vänner att renovera och bygga. Redan när jag gjorde det så tog jag det som lärotid. Jag sågade med andra ord fel i deras brädor. :-) 

Sedan gjorde jag i ordning det förra huset jag bodde i. Då hade jag min duktiga snickare till hjälp många gånger. Han har bl a lärt mig att "försöka" själv innan jag ber om hjälp. Det är en viktig lärdom (kanske en av de viktigaste). Han har också lärt mig att fuska till det så felen man gör inte syns. Eller rättare sagt, glömma bort de fel som omöjligt kan komma att ha någon betydelse för funktionen liksom också de fel som någon annan omöjligt kan lägga märke till, t ex en skarvad taklist som alltid kommer att döljas bakom en gardin.

Tack vare denna lärotid och dessa lärdomar har jag nu kunna köpa detta kapell.

Kom ihåg: "Kunskapens rot är bitter, men dess frukt är söt".

Inga kommentarer: