söndag 9 oktober 2011

Då var det söndag igen och det börjar regna så smått. Det passar bra det eftersom jag sådde gräsfrö igår. Grävaren gjorde ett gott dagsverke igår. Det var lite olika högar med olika massor. En del högar fick flyttas lite innan själva anläggningen kunde påbörjas. Här smeker han ut matjorden. Så här blev resultatet. Detta foto är taget nu på morgonen när det fortfarande är lite rimfrost på marken. Det är en fläck på marken där det inte ligger någon rimfrost. Där eldade jag i fredags kväll och värmen var tydligen kvar i marken. Så här ser det ut på andra sidan. På båda sidor om uppfarten lät jag grävaren gräva två gropar som han fyllde med matjord. I de groparna ska jag plantera äppleträd till våren och då är det nog bra om det är lite djupare med matjord just där. Äppleträden ska placeras där pinnarna sitter och en liten jordhög syns. Jorden kommer att sjunka i groparna så därför lade han upp lite mer jord just där.Jag håller ju på inne också. Här har jag tagit bort golvet i ett rum. Detta rum ligger mellan blivande kök och bakre hall. Här ska det upp en vägg så att ett litet kontor/gästrum bildas. Det tunnare avloppsröret som kommer uppifrån vänster är köksavlopp från övervåningen. Det grova röret son kommer nerifrån till vänster är avloppet från dusch, toa och tvättstuga. Som synes sitter en y-koppling till höger om den oranga kröken. Det är en förberedelse för avloppsanslutning från det nya köket som ska byggas på nedervåningen.  Jag passade på att lägga ner ett långt 110 mm rör som ska användas från toa nere när den väl byggs. Det kan vara bökigt att få under ett hellångt rör när golvet är på plats. Nu får det ligga där under och vänta tills det behövs. Det kommer fram ett spirorör nder golvet också. Ur det röret blåser det varm luft och detta är en del av avfuntningssystemet under krypgrunden. Jag ska också bygga ett litet skafferi mot norrväggen i detta rum. Nästa steg är nu att regla upp ett bjälklag i detta rum.Reglar köpte jag i fredags och de ligger i prediksalen så länge. Nytt sågbord har jag införskaffat också. Under tiden jag arbetade idag hade jag långkok på spisen också. Fördelen med långkok är ju, förutom att det blir gott, att de sköter sig själva. Kort stunds beredning i början sedan får det stå. Det kokade i sex timmar så köttet blev fantastiskt mört. Bigos kallas denna polska gryta. Den innehåller bl a surkål, bacon nötbitar och het korv.

Nu ska jag snart till Lina och förhoppningsvis få mig lite löjrom till livs.

Inga kommentarer: