torsdag 29 december 2011

Idag var Jörgen här när jag kom hem. Han hade lagat en gitarrförstärkare åt en kompis. Jag blev också jättesugen på att pyssla lite med elektronik så jag öppnade en gammal förförstärkare som har börjat krångla för mig. Jörgen tog sig av ett av mina slutsteg och bytte en rörsockel som börjat glappa. Vi gjorde service på en varsin rörförstärkare och mös nere i verkstaden. Vi kopplade upp grejerna på övervåningen där de ska stå och fick ett bra ljud i anläggningen. Här står grejerna. Överst i stapeln står grammofonen, under den står förförstärkaren som jag gjorde service på ikväll. Den är tillverkad 1971 av den nyligen avlidne vännen Bo Hansson. Därefter i stapeln, en blank låda till höger är RIAA-steget. En förstärkare som förstärker den svaga signalen som kommer från grammofonens pickup. Detta är byggt av mig och Jörgen efter Bo Hanssons modell. Hans kretskort sitter i bl a. Under detta en Meridian DAC och en CD-transport från Teac. En CD-transport är en cd-spelare utan DAC. En DAC är en apparat som gör om den digitala informationen på en cd-skiva till en analog signal som sedan kan avnjutas genom högtalarna. Underst i stapeln står ett rörslutsteg som heter Donovan. Om ni tittar noga ser ni hur rören glöder under skyddsburen.Donovan har också byggts av mig och Jörgen på "recept" av Bo Hansson. Det är han som döpt slutsteget efter en hund han en gång ägde. Det är ett slutsteg på ca 2 gånger 50 watt. Den blanka lådan på golvet är spänningsförsörjningen till RIAA:t. RIAA:t hanterar så ytterst små signaler och är därmed känsligt för stor spänning. Av det skälet bygger man inte ihop de två i en låda.

Efter jag kopplat ihop alltihop lagade jag mat. En mycket värmländsk rätt som är föga känd utanför länets gränser, nämligen stekt hackkorv. Jag tror det t o m kan vara svårt att få tag på hackkorv om man lever i exil utanför Värmland. Så här ser hackkorven ut när man köpt den. Man sätter sedan på stekpannan med rejält med riktigt smör och steker en hackad lök däri. Sedan skivar man hackkorven och steker den också. De fina skivorna håller emellertid inte formen värst länge utan smälter ihop till en enda massa. Man saltar lite och mal lite vitpeppar över det hela. Sedan serveras denna underbara rätt tillsammans med rödbetor och hård macka. Ett stort glas kall mjölk till är inte heller fel. Påminner en del om Norrlandspölsa.

Igår när jag köpte hackkorven kom jag inte ihåg om jag hade rödbetor hemma. Då kunde jag välja att köpa rödbetor och riskera att få två burkar i kylen eller att inte köpa och riskera att bli utan helt om det inte står en burk där när jag kommer hem. Känns problemet igen? 
Normalt köper man då en burk för att inte bli besviken men denna dag gjorde jag inte det. Det visade sig var ett ödesdigert beslut. Det fanns inga rödbetor i kylen så jag fick äta annat igår kväll istället. Nu har jag kommit på ett sätt att undvika dessa problem som bl a har lett till att jag har tre flaskor ättika i skafferiet.
I min iPhone har jag som alla andra en app som heter "Anteckningar". Där ska jag nu hädanefter lista sådana varor som jag riskerar att köpa dubletter av. Hittills har jag skrivit följande i en anteckning:

Rödbetor 2012-10-17
Bostongurka 2013-05-31
Köttbuljong finns
Grönsaksbuljong finns
Fiskbuljong finns 
Ättika 12% finns
Ren Ättika 24% finns
Soya finns
Matolja finns
Olivolja finns

Denna lista kommer att fyllas på allteftersom förstås. Bäst-före-datum är bra att ha med på vissa varor också. Man kan ha sett en rödbetsburk i ögonvrån under en längre tid men när man väl ska ha den är den ibland för gammal. Nu kan jag bara titta i min telefon om jag blir tveksam i butiken.

3 kommentarer:

Gunnar sa...

ska det inte va potäter te körven ?

Eddie sa...

Det är ju valfritt men jag tycker inte det. Det har man väl inte till pölsa heller tror jag.
Jag äter aldrig potatis till fläsk och bruna bönor heller. Där anser jag att bönorna ersätter potatisen.

Bacon sa...

Hej Eddie, Jag rekommenderar facebookgruppen Hackkorvens vänner.
Ha det bra