fredag 27 april 2018

Kök

Nu så. Efter ett ledsamt bakslag har jag både vatten och el i köket. Förra fredagen var rörmokaren här och framåt eftermiddagen ringde jag och frågade om det gått bra. -Nej, svarade han. Allt hade gått bra tills han insåg att köksblandaren han nyss monterat inte gick att svänga pipen på. Jag hade köpt en blandare med fast pip. Det är ju lika dumt som att sätta in en blandare i handfatet med svängbar pip. Dummare föresten eftersom pipen pekade mitt emellan hoarna i diskbänken.

Jag visste inte ens att det fanns köksblandare med fast pip. Det visste inte rörmokaren heller men även om jag vetat det gick det inte att utläsa av förpackningen att det var fast pip. Det är lika förvånande som att beställa en cykel och få en med fast styre. Man räknar ju inte med det.
Byta då, tänker man. Kvittot finns ju kvar men det var tyvärr två år sedan jag köpte den. Jag var på Bauhaus i Örebro med Felix och köpte toalettstol och utrustning till det blivande badrummet när jag fick se en köksblandare jag skulle kunna dö för. Den var helt underbar. Men nu blev det inte så.

På söndagen efter köksblandarmontaget åkte jag till IKEA för att köpa lite inredning till kökslådorna och då köpte jag med en ny blandare också. På måndagen kom elektrikern och gjorde klar all el. Rörmokaren kom förbi och monterade den nya blandaren och sotaren var här och sotade. Allt medan jag var på jobbet.

På kvällen sedan startade jag mitt livs första diskmaskin och gick och provade allt i köket. Satte på ugnen. Vred på lite vatten och började plocka med lådinnehåll. Som kvällsmat värmde jag en burk Bullens pilsnerkorv. Därmed var induktionshällen invigd också. Det tog ett tag innan jag hittade en gryta som fungerade.

Då såg det ut så här. Kylskåpet hade ännu inte hamnat på plats då men i skrivande stund står det där det ska.

Spis och ugn.
Diskbänken och diskmaskinen.

Jag har fortsatt att pyssla i köket och att laga mat har plötsligt blivit roligt igen. Det är en del kvar fortfarande men jag tar det pö om pö.

Igår var jag och Felix till Niklasdams trädgård och jag köpte några pelargonsticklingar som jag planterade idag. Jag gjorde också en "bimatare" efter tips få Facebook. Nyvakna bin och humlor behöver energitillskott när det ännu är ont om nektar så jag serverar dem sockervatten om de vill ha. Kulorna är till för att balansera på när de dricker.
De kanske rullar undan förresten. Jag kanske ska limma fast kulorna. Hmm, jag får fundera på det.

2 kommentarer:

Per sa...

Det blev ju ett kanonkök.

Jag tror inte du behöver vara rädd för att kulorna rullar när bina sätter sig. De väger ingenting samt att kulorna ligger emot varandra.

mvh
Per

Eddie sa...

Nej. Det går nog bra. Jag har kollat kulorna lite och de verkar ligga stilla. Däremot har jag inte kunnat konstatera något humlebesök ännu. Jag sneglar ju mot fatet i ett kör när jag är ute.