söndag 21 juli 2019

Fönster

Igårmorse kom snickaren och hjälpte mig att sätta in fönstret på uthusgaveln.
Ett stort och tungt fönster som jag köpt begagnat. Det kommer att bli ett trevligt ljust utrymme i uthuset. Men vägen till det trevliga utrymmet är lång. Jag måste bygga ett nytt golv i det utrymmet först. Något jag inte haft med i beräkningarna innan jag började renovera.

Det blev en varm dag igen. Ett fantastiskt sommarväder. Precis så som jag vill ha det och som jag fantiserat om hela mörka vintern. När snickaren åkt hem brädfodrade jag baksidan. I skuggan men jag vill egentligen inte vara där. Jag vill vara mitt i solen.
Arbetet var ganska enformigt men det är lite det jag gillar också. Enformigt men till slut har man malt ner momentet och då känns det extra bra att sätta sig och reflektera över vad man gjort.

Jag hade egentligen planerat att måla men jag orkade helt enkelt inte. Jag måste spara lite arbete också. Det är ju tre veckor kvar på semestern.

När jag duschat satte jag mig i skuggan på altanen och tog en öl. Den här helgen har jag brottats med olika viljor i mitt huvud. Det är bluesfest nere på stan men jag har varit övertygad om att jag inte ska ner dit i år. Jag har varit på alla bluesfester hittills. Sju stycken tror jag det varit.

En del av mig vill sitta här ensam och njuta av tystnaden och tänka tankar. En annan del vill klä upp mig färgglatt och dansa genom sommarnatten. Inte nödvändigtvis med någon partner. Bara dansa och låta kroppen göra det den tycker passar sig till musiken. Inga regler för hur dansstegen ska utföras. Bara låta musiken bestämma hur eddiekroppen ska föra sig.

Jag vet också att jag "borde" komma ut bland folk. Även om jag trivs bättre i sällskap med mig själv än andra. Efter att ha vägt för- och nackdelar med allt en stund beslöt jag mig ändå för att åka ner. Sommarkvällen kunde inte varit vackrare. Stilla väder och varmt. Tyst och sömnigt i skogen runt kapellet när jag stod och väntade på taxin som skulle ta mig ner till vimlet.

Väl därnere kände jag mig hjärtligt glad och tyckte om alla jag mötte. En massa fina människor som ville ha roligt. Väldigt många turister och det kändes ännu bättre än att bara se kristinehamnare. Jag gled runt på området med en öl i handen och höll huvudet högt, lite "mallig" över min vackra stad dit alla turister hade kommit. Ikväll skulle de få se det bästa av staden.

Och det blev en fantastisk kväll med underbar musik, mycket dans och trevliga möten.

När jag skulle hem på natten stannade en kompis med bilen och körde hem mig. Helt perfekt. Jag tog en macka när jag kom hem och somnade nöjd. Det var bra att jag beslutade mig för att ha en social kväll.

Inga kommentarer: