onsdag 9 september 2020

Mörk dag

Ibland får jag mörka dagar. När ingenting är roligt eller intressant. När jag känner mig överflödig. Att min existens inte betyder något och en sådan dag har jag haft idag. Jag har ryckt på axlarna åt både tobak och hibiskusar. Att jämföra med det förra blogginlägget där jag beskrev att ingen kan ha det så bra som jag. Konstigt hur det svänger.

Jag börjar bli van att mitt liv ser ut så. Just nu ser jag fram emot att få lägga mig och läsa och somna och vakna och se vad det blir av morgondagen.

Idag har det regnat nästan hela dagen. Ett fint tätt regn som blött ner allting här i trädgården. 

Allt utom Sivan som legat på soffan på altanen hela dagen. Jag har haft ett onlinemöte om värmepumpar och det var lite roligt att se kollegors ansikten igen.

Det regnade förut och solen sken. Då kom jag på en liten melodi som min morfar sjöng: "När solen skiner och det regnar, då dansar alla guds änglar", fast på värmländska. "När sola skiner å dä rägner, så danser alle guds ängler". Undrar vad det kom ifrån. Det var inte mer text än så men jag kommer också ihåg melodin han använde till orden. Morfar dog när jag var 7 år så det är ett gammalt minne.

Jag googlade på "Då dansar alla guds änglar" och fick då en träff!

I SAOB (Svenska akademins ordbok). Då plockade han det inte ur luften alltså.

2 kommentarer:

Dag sa...

Eddie, om man kan tänka nåt trösterikt om dåliga dagar är det kanske att morgondagen kanske kan bli bättre, precis som du skrev

Eddie sa...

Precis så är det och jag vet om det också och därför bryr jag mig inte så mycket längre om mina mörka dagar.