torsdag 3 mars 2011

Ikväll har jag längtat efter min snickare. Jag har brutit bort alla bjälkar nu och fortsatt med ruttna syllar. Jag vet dock inte när jag ska sluta bryta. Sedan skulle jag vilja diskutera val av golvbeklädnad med honom. Jag har ju tänkt lägga in klinker. Vattenburen golvvärme ska det ju vara. Plötsligt fick jag för mig att lägga linoleumgolv istället. Det är en del fördelar med det kan jag tycka. Dels är jag trött på utseendet av klinkergolv och dels blir det nog billigare. För att ett klinkergolv ska bli snyggt kan det också bli väldigt dyrt. Nöjer jag mig med en billig beige klinker blir nog priset ungefär detsamma som för ett linoleumgolv. Men jag vill ha ett vackert golv i någon fin kulör. Golvet ska hållas rent också och vilket är trevligast att svabba?

När jag håller på att arbeta hinner jag ju tänka en del på både det ena och andra. Ikväll har jag tänkt på golvbeläggning och kvinnan som ger mig "pirr".

Jag kom fram till att jag lägger linoleumgolv istället för klinker. Jag tror det blir snyggare, varmare och lättare att hålla rent. Jag tror för övrigt att jag ska låta hallen gå i grönt. Ljusgrönt åt lindblomshållet. Då tvingas jag också börja tänka på väggbeklädnad men de tankarna försöker jag styra bort just nu. När mitt val nu fallit på linoleum innebär det en del förändringar i underarbetet. Jag behöver t ex bara regla golvet med regelavstånd 60 cc. Det hade behövt vara 30 cc om jag hade valt klinker. Jag vet då också att golvbeläggningen bygger 42 mm och det betyder en del eftersom jag behöver låta trappan vila på golvet. När jag fått dit golvreglarna och lyft trappan så den hamnat i våg kan jag se om jag måste sala lite på reglarna för att golvtjockleken ska passa mellan reglarna och trappan.

Jag tog kvällen lite tidigt. Det skulle kännas tryggt om snickaren kom hit innan jag fortsätter.

En mäklare var här idag för en ny värdering av huset. Jag behöver låna pengar igen för fortsatt renovering. Besked om det nya värdet väntas inom kort.

Jag tog en tur in i prediksalen för att se till Molly också. Då var både hon och Siv där. Jag fick också chansen att stänga till till krypgrunden. Jag fyllde på med mat och vatten och tömde kattlådan. Nu kan de vara i prediksalen tills det blir lite varmare så hela huset kan öppnas för dem.

Ikväll har jag framförallt längtat efter "pirrkvinnan". Tänk vad fort livet svänger ändå. För drygt två veckor sedan hade jag inte kunnat föreställa mig att jag skulle sitta här och känna mig vacker, manlig, omtyckt och respekterad av en kvinna som längtar efter att få träffa mig igen.

4 kommentarer:

Miss Gillette sa...

Bra val, linoleum. Finns ju i så många snygga kulörer nu och är lättskött och inte så kallt och hårt som klinker. Tänk bara på att provlapparna i färgaffären kanske inte har sin slutliga nyans! Vi la ju ny linoleum i köket för sex år sen, en matta som är gråvit nu. Men den var gulvit när den lades in -- som på provbiten -- det tar ett par månader för den att blekas ur. (För vår del blev det en glad överraskning, för vi ville ha den nyans som mattan sen fick, men det var faktiskt ingen som talade om att nyansen skulle ändras så om vi hade valt t ex väggfärg som matchade provlappen skulle det ha blivit helt fel.)

Eddie sa...

Hmm! Tål att tänka på. Jag la in linoleum i Smedby när jag bodde där och det är den kulören jag kanske väljer till denna hall. Ska kolla hur den har förändrats med tiden. Den ligger iofs i en glasveranda med ständig sol. Min kommer att ligga i en hall med ständig skugga. och få fönster.

Anonym sa...

Grattis till pirrningarna!

Linoleumgolv finns som "klickgolv" både kvadrater och tiljor. Men då är det ganska dyrt, väl i klass med klinker. Fast mjukare att gå på, och så kan du lägga det själv. Kolla på webben...om jag minns rätt är det 50 års slitagegaranti...
Dag

Eddie sa...

Jag la in sådant "klick-linoleum" i Smedby när jag bodde i det huset. Det blev otroligt bra och, som du säger, varmt, tyst och mjukt att gå på. Jag kollade in det golvet idag och det hade knappast blekts något. Jag la in det rutigt på diagonalen och det var inte helt lätt. Det hade varit mycket lättare om jag låtit bli att lägga det diagonalt. Jag minns att det var väldigt dyrt dock.

Jag ska ha rutigt golv i köket sedan så jag nöjer mig med det. Detta hallgolv kommer att bli enfärgat.