fredag 20 maj 2016

Ihållande kyla

Det är kallt och regnigt och humlorna som flög runt för två veckor sedan och undersökte varje färgklick, lyser nu med sin frånvaro. När kylan kom slog plommonträdets blommor ut. Det lär således inte bli några plommon i år heller.

Igår efter jobbet åkte jag ner till Svedrins trädgård i Rudskoga och tänkte köpa lite perenner. Svedrins säljer växter i både parti och minut. Mest i parti och det rör sig ofta om stora beställningar från någon kund som får växterna ihopplockade. När man som privatperson är där och handlar kan det vara svårt att förstå vad det är man ser för växter. Det finns sällan etiketter med bild, växt-zon, höjd och behov av blöta eller torka. Igår när jag var där såg jag ett grönt hav av perenner. Endast ett fåtal hade slagit ut. En del växter känner man ju igen på bladen men långtifrån alla. I butiken finns en katalog som man kan låna med sig ut bland perennerna. Där finns lite mer info om växthöjd, färg mm. Det bästa är att veta vad man ska ha när man åker dit.

Nåväl. Jag köpte lite perenner som jag tyckte var vackra och hade en viss bild av hur det skulle se ut i rabatten hemma när jag satt ner dem. Det blir lite "random". Ordet "random" använder Felix jätteofta. "Random play" var ju ett känt begrepp när cd-spelarna kom. Slumpmässig uppspelning av spåren. På Spotify heter den funktionen tydligen "Shuffle" enligt Felix. När Felix säger "random" kan det också betyda "oväntat". Exempelmening som en av Felix klasskamrater formulerade under klassresan: -Då kom han fram och pratade med mig, helt random.

Här är en bild av rabatten där jag satt ner perennerna från Svedrins. Två nya riddarsporrar, Saxifraga och rosenkrage. Som ni ser, planterat helt random.Jag köpte också fyra plantor av fjärilsviol som jag inte riktigt vet var jag ska placera ännu. Jag köpte också en tuva darrgräs (Briza media) som jag älskar. Köpte en tuva gräslök också. Till höger i bild ses en liten grön knopp som kommer upp. Det är en av nio krolliljelökar jag satt.

Inga kommentarer: