tisdag 24 maj 2016

Skogsliv vid Walden

Idag var jag ute och åt lunch tillsammans med min kompis Anders i Karlstad. Vi diskuterade böcker och han sa att han blivit rekommenderad "Skogsliv vid Walden" av Henry David Thoreau. -Den har jag så den kan du få låna, sa jag. Jag berättade sedan vad jag tyckt om den när jag läste den. Inget vidare faktiskt och jag anser nog att den är väldigt överskattad.

I samma ögonblick som jag sa att han kunde få låna den, fick jag en bild av var i bokhyllan boken står, hur tjock den är och vilken färg den har på ryggen. Jag har en del böcker så det brukar vara en del att gå igenom.
Först tittar jag i den sektionen där jag tror att den står. När jag inte hittar den där försöker jag scanna av bokryggarna efter den färgen jag minns att den hade. Om inte det leder till att jag hittar den går jag igenom rad för rad, hylla för hylla. Det är inte alltid att jag hittar boken ändå eftersom jag blir okoncentrerad efter en stund och glömmer vad jag ser och letar efter. Då måste jag ta hjälp av ett pekfinger och titta på varje bok i hyllan samtidigt som pekfingret är där på bokryggen. Det brukar vara det som krävs för att jag ska hitta boken. I fallet "Skogsliv vid Walden" fick jag gå igenom hela proceduren fram till och med pekfingermetoden innan jag hittade den. Den stod inte där jag trodde och den var tjockare än jag mindes.
Färgen stämde någorlunda. Blågrön.

Snickaren var här en sväng och vi diskuterade utbygge av uthuset. Han förklarade hur han tänkte runt själva regelverket och jag förstod hur han menade. Nu vet jag alltså vad jag ska säga till grävaren när han kommer. Han är för övrigt också snickare så det blir intressant att höra vad han tycker om konstruktionsförslaget.

Jag fick en galen idé strax innan snickaren kom också. Det skulle inte vara så svårt att göra den idén till verklighet. I söndags när jag var uppe på taket till uthuset och tog en bild ner över kapellet kände jag att jag tyckte om överblicken jag fick däruppifrån. Jag kanske ska bygga ett litet däck uppe på uthustaket lagom stort för två stolar och ett bord. Det skulle vara jättetrevligt att sitta däruppe och dricka kaffe och titta ut över trädgården. Vi får se...

1 kommentar:

SvenS sa...

Fotografiskt minne är bra, men det luras ibland...
Jag känner igen mig i ditt letande.

SvenS