måndag 1 maj 2017

Avloppet

Efter ett par timmars slit under huset fick jag idag ihop avloppet. Usch vad det krånglade. In och ut. Upp och ner men nu är det på plats.
Här är den lilla luckan jag kryper in igenom. Jag måste backa ner och jag når inte golvet därnere. Jag har en liten bock som jag sätter foten på för att kunna kliva ner sista biten.

När detta var klart sågade jag av ett fult rör som stuckit upp ur gräsmattan sedan det installerades. Det var ett spolrör till husets dränering som jag nu äntligen sågade av. Det betyder att jag kan köra gräsklipparen över röret istället för att köra trimmer runt.
Det här blev ju bättre än ett halvmeter högt orange rör som stack upp ur gräsmattan. För att hitta röret i framtiden när gräset växt över, gjorde jag en skiss på insidan av uthusväggen.
Utifrån denna beskrivning borde det gå att hitta röret.

Resten av dagen plockade jag i mina förråd och fick lite ordning. Jag tömde vedskjulet där årets ved ska in så nu är det bara at fylla på när veden är torr.
En del saker ska till tippen imorgon. Jag har semester imorgon eftersom elektrikern ska komma hit och göra en heldag. Jag tänkte smita iväg en tur till tippen när jag inte behövs som handräckning.

Det kryllar för övrigt av sädesärlor här i år. Jag har aldrig sett så många. Idag hörde jag lövsångaren för första gången i år. Då är det bara tornseglaren kvar och sedan är det sommar.

Inga kommentarer: