måndag 19 juni 2023

Då så!

Då var hitresan över. 

Den är ju aldrig rolig och bekväm tyvärr men den är alltid värd ansträngningen. Kl 23 var jag framme vid lägenheten. Jag började packa upp lite och flytta undan lite saker för att göra det beboeligt igen. Cyklar, scooter, solstolar, två trädgårdsbord med stolar och en liten grill som jag stuvat in i lägenheten när jag varit borta. Jag banade mig väg genom bråten.

Allt såg bra ut. Inga kackerlackor. Vatten i vattenlåsen o s v. Det är väl ungefär det som kan vara tråkiga överraskningar. Jag somnade gott som jag brukar göra här och vaknade inte förrän runt kl 8. Kl 9 var jag med på onlinemöte i en timme och tog sedan scootern till Carrefour för att köpa frukostmat. 

Ett kärt återseende men jag trivs inte med att handla på arbetstid så jag stressade igenom Carrefour snabbt bara för att få tag i det viktigaste. Jag ska gå dit och storhandla ikväll när värmen avtagit lite.


När jag kom hem åt jag frukost. Inget märkvärdigt eftersom jag inte hade fantasi under shoppingturen. Smör, bröd, ost, tomater och mjölk kom jag hem med.

Efter lunchen (mackor igen) tog jag ett dopp i poolen. 

28 grader i vattnet och 30 grader i skuggan på land.

Det torkar fort kan jag lova. En fin hibiskus hos grannen.

Här har jag öppnat helt igenom hela lägenheten. Jag står vid altandörren och tar bilden.

Så här ser det ut när jag vänt mig om helt.
När arbetsdagen var slut tog jag itu med mina uteväxter. Jag tömde de båda blomkrukorna och fyllde en blomlåda under ett fönster. Några utav de förtorkade stackarna lyckades jag rädda och satte dem i vatten medan jag gjorde iordning den stora blomlådan. Grannarna Arild och Mai-Lill från Norge målade lite utanför sin lägenhet. Jag ska ta deras färg som blev över och rusta upp lite jag också.

Vi åkte upp till en trädgårdshandlare och jag köpte några växter till och en säck jord. Det är väldigt fint på trädgårdscentret.

Hibiskusar i alla de färger och former.

Bananträd.

När vi kom hem därifrån var klockan 19 och jag gick in och hämtade min dramaten för att gå till Carrefour och storhandla.

Jag köpte massor av mat. Dramaten blev helt full. 

Jag köpte också en paellabrännare för gasol och nu behöver jag skaffa en gasoltub också. Brännare, panna och ben i ett inplastat kit.

Jag köpte grillkol till grillen som jag köpte när jag var här förra gången. Den ska jag ta i bruk vilken dag som helst. Jag köpte t o m korvar att grilla. Och senap.

Jag har märkt att jag dricker ca två liter mjölk om dagen. Det är ungefär samma som hemma. Jag skulle ha grädde också men det fanns ingen färsk grädde på Carrefour. Det är bara sådan med lång hållbarhet som förvaras i rumstemperatur och sådan vill jag inte ha. Jag behöver grädden till sillinläggningen till på fredag. Jag får forska lite vidare på det.

Det var en varm kväll och jag tog bussen hem. Det är vackert i kvarteren med alla blommor som blommar nu. Det är också ganska mycket mygg tyvärr. De sticker en när man går på trottoaren. Jag köpte myggmedel idag så jag lär smörja in mig när jag ska ut och gå på kvällarna.

Nu ska det bli skönt att lägga sig och läsa. Nyduschad efter dagens värme.

Inga kommentarer: