söndag 25 januari 2009

En spännande dag i kapellet. Dagen började med att jag och snickaren kom upp och där stod redan Jörgen, färdig att gå in i kapellet med "huvudnyckel".

Under tiden vi tog oss in kom en hifi-kompis från Örebro och två bekanta till mig som ville ta en runtur i kapellet. När vi kom in i kapellet satte Jörgen på kaffe.

Snickaren och jag började med badrumsgolvet. Borrade igenom för avloppsröret som ska betjäna tvättmaskinen, primade ytan där spacklingen av fall till golvbrunnen skulle vara och satte i avloppsrör till toastolen. Jörgen och gästerna lyssnade på musik.


Här hamnar alltså toan.


Och här har snickaren spacklat fall till golvbrunnen.

Sedan satte vi i badrumsdörren av bara farten. Det tog väl ca 20 minuter att få i den. Det skulle tagit flera timmar om jag skulle gjort det ensam. Nu är det i stort sett klart för golvläggaren att lägga in mattan. Jag ska slipa lite i badrummet imorgon för att det ska bli slätt och fint under mattan.

Jörgen och jag hjälptes sedan åt att montera in ytterdörren igen med nya gångjärn. Vi hyvlade också ner dörren lite för den "nyper" när man öppnar och stänger den. Fukt har gjort att dörren svällt en del. Jörgens nyckel hade gått av inne i låset och en liten metallbit gjorde att man inte kunde låsa upp.

Sedan började jag plocka ner köksluckorna. Det är blir lite stillestånd annars i väntan på mattläggaren. Jag ska bara slipa ner luckorna lite och måla om dem. Vet dock inte vilken kulör de kommer att få ännu men det kan bli något grönt.


Så här ser de ut nu. De är rosa med en nyans av brandgult i. Antagligen ett försök att måla dem "aprikos" på det glada 80-talet. Jag monterade bort alla beslag och tvättade dem med målartvätt.

Sedan tog jag kvällen. "Mia och Klara" börjar ju på TV i kväll och det vill jag inte missa.

Inga kommentarer: