lördag 20 juni 2009

Peace, love and music-fest i kapellet.

Midsommarafton blev en lyckad dag. Felix och jag var i Järnvägsparken där an klättrar som en apa och har förvånansvärt bra armstyrka i de där tunna små barnarmarna. Jag kom till kapellet ca 13:30. Jörgen var redan där och hade ställt upp musikanläggningen. Vi hade ett par integrerade monoförstärkare av märke Dynacord, Eminent och de fick spela genom ett par PA-toppar med tillhörande subbasar. Det lät "mäktigt". Jörgen åkte och gjorde lite kompletterande inköp och jag rustade vidare och drack pilsner.
Jörgen kom tillbaka och då kom även Anders från Karlstad. Sedan kom Jörgens syster, Molle, helt otippat. Sedan kom Ingemar och festdeltagarna var redo att äta. Jag hade gjort ingefärssill och chilisill. Anders hade lagt in honungssill med Whisky och den blev min favorit. Han hade också förberett en varm överaskning där inläggningssill stektes i ugnen. Därefter lade man filéen i tunnbröd tillsammans med potatis, rödbetor och rödlök. Mycket gott!
När sittningen var över kom Jörgens kusin Per med flickvän, Helena, på varsin moped.
Vi lyssnade på musik och pratade.
Både Ingemar och Anders hade med gitarrer och Molle sjöng så vackert i kapellet.
Molle lägger precis ifrån sig mikrofonen här.
Anders spelar sittande.
Ingamar kompade.

Undertecknad...

Bloggföljaren "Therese" kom in på en titt mot slutet av kalaset också.

Mot slutet av kvällen gick Jörgen ut och kissade när han plötsligt fick se sin katt sittandes på gatan framför kapellet. Katten hade "hittat" pappa Jörgen och satt och väntade utanför. Så långt har katten troligen aldrig gått förut. Han har ganska tydliga revirgränser runt Jörgen hus och han lämnat ogärna sitt revir. Det är ändå ett par hundra meter från Jörgens hus till kapellet och man ser inte husen från varann.

Jörgen hade åkt hemifrån med bil vid 14-tiden på eftermiddagen. Han hade heller inte berättad för katten att: -Jag ska bara ner till Eddie i kapellet. Katten kunde omöjligt ha vetat vart Jörgen skulle åka. Hur kunde han då veta att Jörgen var i kapellet? Ingen vet. Han kunde inte se Jörgen hemifrån. Han kunde heller inte höra Jörgen. Han kan knappast ens hört att vi spelat musik från kapellet. Kanske ändå, och i så fall känt igen någon "Jörgenlåt". Det var troligen när vi spelade Big Brother and the Holding Company, live at Winterland 1968, som katten lystrade i så fall. Den skivan har gått varm hema hos Jörgen. Det är ett ofattbart mysteriun.

Katten gick som en hund bredvid Jörgen på hemvägen och det var först när revirgränsen korsades som katten skuttade iväg mot huset.

Jag och Anders gick hem till mig för natten och jag låste upp ytterdörren kl 02:11.

Inga kommentarer: