söndag 26 juni 2016

Slappardag med vedtema igen

Vaknade tidigt som vanligt. Törstig efter gårdagens surströmming. Kl 08:30 åkte jag upp till Roland för att hämta ved. Man hade varnat för regn idag så jag hade inte tänkt hämta ved men det verkade ju inte bli något regn.
Det går på en kubik stjälpt mått på kärran men då blir den lite rågad. Det är ingen fara. Det är inte så långt till Roland och inga vedträn hoppar av. Jag kör försiktigt förstås. Från det att jag åkte hemifrån, lastade och hem och tömde igen tog det ca 50 minuter. Jag slängde in veden och gick in och åt frukost.

Jag låg i soffan och tittade på TV men det kom inget regn. Jag fick ett ryck och drog på mig arbetskläder, kopplande på kärran och åkte upp efter min andra kubik också. När jag lämnade Rolands gård började det att regna. Det är ingen fara dock. Veden är torr och lite regn gör inget. Veden har ju legat under bar himmel sedan den klövs ändå och om jag inte hämtat den idag skulle den ligga ute i regnet ett tag till.

När jag fortsatte att slänga in ved insåg jag att det kommer att rasa ut om jag inte hittar på något som förhindrar det. Jag staplade en vedvägg alldeles innanför dörröppningen och fyllde upp med slängd ved bakom den. På så vis kunde jag bygga högen högre i bakkant av båset.
Här ligger nu mina två kubikmeter ved och den lilla mängd jag hade innan. Det ska upp en dörr till vedskjulet också med gles panel så det kan fläkta igenom huset. Väggen bakom vedskjulen ska också byggas gles.

Kl 16 spelade Felix fotbollsmatch hemma och jag åkte dit och tittade. En stund innan matchen slutade började det spöregna och blåsa så jag åkte hem innan det var slut. De ledde med 4-1 då.

När jag kom hem stod bockjäveln i trädgården. Jag vet ingen som mumsar så provocerande som han. Han tittar på mig och munnen mumsar. När jag gick emot honom tog han ett försiktigt skutt mot skogen och landade nästan på Sivan. Hon hade tydligen smugit på honom och jag skvatt till. Bocken skuttade, Sivan flög upp och en fågel hojtade till när den fick se Sivan. Det blev plötsligt väldigt mycket action ett ögonblick i kapellet.

Nu behöver jag lite hjälp från snickaren för att komma vidare med bygget. Jag skulle verkligen behöva få på plåttaket snart. Först då kan jag isolera och börja brädfodra på baksidan. Jag skulle vilja sätta upp hängränna och stuprör snart också för det skvätter upp så illa av lervatten på baksidan när det rinner från plasten som jag har som tak nu.

Imorgon är det vardag igen.

3 kommentarer:

Lars G sa...

Du måste skaffa en traktor!
För ett halvår sedan hade vi en bock, som snodde in hornen i grannens flaggstångslina. (Jag har själv ingen flaggstång). Jag vaknade vid halv 6 på morgonen av ett j...a liv och gick ut. Grannen var på väg till jobbet, och med gemensamma ansträngningar lyckades vi kapa flagglinan och befria bocken från denna. Han smed e väg med en väldig fart, och vi har inte sett bocken sedan dess.....

Eddie sa...

Vad ska jag ha traktorn till?

Lars G sa...

Dragfordon i stället för Saaben! Bor du på landet, måste man ha traktor.