måndag 4 december 2017

Stilla liv

Det händer inte mycket här och nu. Kylan har kommit och det är en handfull minusgrader dagar och nätter. Jag pysslar med det blivande köket. Just nu sätter jag upp gipsskivor runt om och är snart klar.
Min kompis Ivar från New York ringde häromdagen men jag missade samtalet. Jag förberedde mig på att berätta om avancemanget i köket och tänkte att gipsskivor heter nog "plaster-boards" på engelska men vi fick ingen kontakt den kvällen.

I veckan har jag också varit i Göteborg och träffat två goda vänner. Jag var på en bra konferens men på kvällarna passade jag på att träffa människor jag tycker om som bor i Göteborg. Första kvällen träffade jag min vän Bengt Löfgren på "Gyllene Prag". Bengt är en kille jag alltid tyckt om. Ända sedan vi gick i fältbiologerna i Kristinehamn i slutet av 70-talet.
Bengt är en etablerad filmare i Göteborg och jag har en dröm om en dokumentär där han filmar och jag är ciceron. "The greatest grid" ska den heta och handla om gatunätet på Manhattan. Jag tar upp det varje gång jag träffar Bengt. Hoppas han går igång på det och det blir verklighet någon gång.
Här är vi på Järntorget och tar farväl för denna gång. Jag gjorde honom uppmärksam på hur dagens kebabbarer och närbutiker gärna har en blinkande LED-skylt som säger "Öppet", "Open" eller "Kebab" på stället. Vi försökte få med skylten emellan oss på selfien. De har gärna flera blinkande skyltar förresten och jag tycker det är sååååååå "Bad Taste".

Kväll nummer två träffade jag en underbar man som heter Anders Finnskog. Vi träffades 1980 när jag jobbade i baren på Club Zebra. Vi tyckte om varann och började umgås trots att han bodde i Göteborg. Han var i Kristinehamn när Kristinehamns första rulltrappa invigdes på "Lyran" 1984. Åren därefter träffades vi då och då eftersom jag flyttade till Göteborg 1981. Han hade en underbar flickvän då som hette "Camilla". Hon sa "Tynnered" på ett sätt som var det gulligaste jag hört. Idag är Anders gift med Camilla sedan 30 år. De har två rekorderliga pojkar och även barnbarn. Camilla säger ordet "Tynnered" lika gulligt nu som då. Jag var hemma hos dem den andra kvällen och åt jättegoda revbenspjäll. Det var bra det eftersom jag var på en vegetarisk konferens!?!?!?! Underbart återseende av båda två.

Innan jag åkte hem hann jag äta på "Köttbullekällaren" dit jag alltid går när jag är i Göteborg.
Tre köttbullar och två bröd tog jag denna gång. Det ljusa ovanpå köttbullarna är ställets egen starka senap som givetvis är fantastisk.

Inga kommentarer: