fredag 24 juli 2020

Lite mellansnack

Det händer inte så mycket de här dagarna. Felix är inte här och jag sitter på min altan och läser. Jag skördar tobaksblad varannan dag ungefär. Däremellan händer inte så mycket.



Jag har mycket fina hibiskusar som blommar här nu.

Och tobaken växer så den snart är lika hög som jag själv.

Jag sitter på altanen och tänker på ett nybygge. Ett hus att torka tobak i. Ett hus att kunna ställa upp kapsågen i och måla liggande detaljer utan att de blir utsatta för nyckfullt väder. Ja. Vi får se. Än så länge är det på planeringsstadiet. Attefall?

Jag läser min Kafka. Nu har jag läst de böcker jag har som är nya för mig. Hans brevkorrespondens. Jag väntar nu på en ny sändning av böcker med brev från Bokus. Under tiden läser jag om de romaner han faktiskt gav ut. Den första var "Förvandlingen". 
Den kan jag rekommendera som ett första möte med Kafka för nytillkomna beundrare. Där kan man bekanta sig med hans sätt att skriva. Från en betraktares synvinkel. Berättelsen innehåller precis det som Kafka blivit känd för. Den inledande overkligheten som sedan accepteras i hela berättelsen. 
Gregor Samsa vaknar en morgon och har förvandlats till en insekt. Det är inget mer med det. Av beskrivningarna av varelsen att döma så har han blivit en skalbagge. Det framgår inte att han är en skalbagge men allt tyder på det. 

Om man läst lite om hur Kafkas uppväxt och liv varit så förstår man att han beskriver sitt eget liv litegrann.

Jag tycker det är väldigt konstigt att Kafka blivit så känd som han blivit. Men "Förvandlingen" slog tydligen an en ton hos läsarna som gjorde att de ville ha mer. Han blev en stor författare och staden Prag slår mynt av att han levt där. Han hade en väldigt liten bokproduktion men han var så speciell och lätt att tycka om. Lätt att känna medlidande med.


Inga kommentarer: