måndag 13 juli 2020

Surgurka

Nu har västeråsgurkorna börjat dyka upp i handeln. Jag har spanat efter dem en tid och nu är de här. Jag köpte ca två kilo idag för att göra en sats surgurka.
Västeråsgukor, krondill, chili, pepparrot, svartavinbärsblad och vitlök behövs. Och saltvatten.
Här har jag varvat mycket vitlök, chili, pepparrot och gurka. 
Jag har också kokat upp 5 liter vatten och tillsatt 2,5 hekto grovsalt.
Gurkor och de andra grönsakerna syns inte på denna bild. 
När saltvattnet kallnat kunde jag tillsätta även detta. Och tyngder så att allt grönt kommer under vatten. Annars möglar det. Här lade jag på en assiett upp-och-ned och sedan ställde jag ett litermått ovanpå som jag fyllde med vatten så att tyngden uppnåddes. Nu ska det stå i rumstemperatur i tio dagar och sedan ska det provmakas. Jag brukar aldrig misslyckas med detta så jag är helt cool.

Första fria vardagen i semestern. Det är lite speciellt. Att kunna göra vad man vill trots att det är måndag och ingen räknar med en. Jag fortsätter att läsa Kafka och försöka förstå hans författarskap. Han var ju väldigt speciell faktiskt. Han ansåg bland annat att om man skulle få till något litterärt fulländat så måste det skrivas i ett svep. Man ska påbörja en berättelse och sedan slutföra den. Berättelser kommer till författaren om natten och då är det bara att plocka ner dem och tämja dem. 
Efter att han skrivit novellen "Domen" under 10 timmar en hel natt var han euforisk. Det var så författande skulle ske. I ett svep. Men det blev den enda berättelse han skrev "i ett svep".

Därför finns ett antal intressanta inledningar att läsa bland hans efterlämnade litterära kvarlåtenskap. Sådant han börjat på men som han inte fullföljt. Det är konstigt att varje inledning jag läser som han skrivit gör att jag blir så nyfiken på hur det hela skulle kunnat utveckla sig.

Han skriver på ett speciellt sätt. Han berättar hur en utomstående person uppfattar sin omvärld. Inte hur han själv uppfattar sin omvärld. Som i inledningen av "Förvandlingen", troligen Kafkas mest kända berättelse: "När Gregor Samsa vaknade en morgon ur sina oroliga drömmar fann han sig liggande i sängen förvandlad till en jättestor insekt".

Att det är helt overkligt att man ska vakna som en stor insekt helt plötsligt diskuteras inte i berättelsen. Hur hans familj reagerar på att det skett är hela historien. Hur de äcklas över honom. Hans pappa försöker till och med att skada honom genom att kasta äpplen på honom. Och det är av en sådan äppelskada han senare avlider.

I Kafkas berättelser får man bara acceptera att berättaren är en hund till exempel. Och att hela berättelsen bygger på en overklighet. Det finns nästan alltid något overkligt i berättelserna som man bara har att acceptera. Men han har skrivit så mycket fint och klokt och så det är bara att inse att allt inte alltid  behöver vara verkligt.

Ikväll sitter jag och lyssnar på "The Outlaws" och minns tillbaka på de tillfällena när jag sett dem i New York med omnejd. Hur jag senaste gången på "Sony hall" mötte den lilla asiatiska flickan "Su" som jag sedan träffade någon dag efteråt och tog en kvällspromenad med.

Hur hon och jag fick en speciell kontakt som gör att vi skriver till varandra än idag. Hon är polis i New York med allt vad det innebär i dessa tider med Covid och "Black lives matter". Hon kämpar mot demonstranter och polishatet som uppkommit i USA sedan ett par poliser dödade en svart man genom att sätta ett knä mot hans hals. Avskyvärt förstås men det har slagit bakut på de amerikanska poliserna. De vågar knappt gripa någon numera eftersom de har ögonen på sig på ett helt annat sätt. Det är väl klart att de ska granskas och inte använda övervåld. Men nu säger de upp sig från sina tjänster för att inte hamna i situationer där de kan bli anklagade.

Jag tänker på "Su" och hur "Blue lives matter". Hur poliserna i USA gör sitt bästa i sina mörkblå uniformer för att alla ska ha det rimligt bra. Det finns svin bland poliserna och det har vi sett när de brukar övervåld. Men bland New Yorks 35 000 poliser så tänker jag på lilla Su som vill att alla ska vara snälla och glada. 

Imorgon har jag förhoppningsvis lite vackra hibiskusar att se fram emot i växthuset. 

Två olika sorter med underbara blommor. Faktiskt mina favoriter bland mina drygt 35 sorter.

Min Oriental moon visar också sina bästa sidor när hon fäller ihop sig inför kvällen.




Inga kommentarer: