måndag 22 februari 2021

Spännande framtid

Att vakna varje dag nuförtiden har blivit så spännande. Att få höra på nyheterna vad som händer med pandemin. Jag tror och hoppas att världen kommer att bli bättre efter pandemin. Om pandemin överhuvudtaget tar slut. Det är inte säkert. Det kan bli en kamp mellan nya mutationer och nya vaccin där mänskligheten och vetenskapen alltid kommer att vara hopplöst på efterkälken. Men vi kommer att anpassa oss till en sådan kamp också. Att leva i en helt annan värld med helt andra förutsättningar för umgänge, resor och arbete. Det är i så fall den världen Felix blev född till. Den kanske t o m blir bättre än den världen vi själva växte upp i.

Som jag trodde går mitt paket från USA över Atlanten via JFK. Igår morse fanns en uppdatering att paketet var där. Jag kollade ankommande flyg till Arlanda men inga direktflyg från New York kommer denna vecka. Således kommer paketet att omlastas någonstans innan det når Sverige. Hoppas att jag får aviseringar även från mellanlandningar.

Den 9 mars ska ett företag visa upp "personalcyklar" på ett ställe i Karlstad. Jag funderar på att hyra en elcykel. Jag vill börja röra på mig men ändå få lite hjälp i motvind och uppförsbackar. Jag kanske beställer en elcykel till bruttolöneavdrag. Ett stort skäl till att jag inte cyklat innan är att det är uppförsbacke hela vägen från stan upp till mig. Jag gruvar mig alltså redan för hemvägen när jag "rullar" ner till stan. Snacka om att ta ut besvärligheterna innan de ens skett. På somrarna när det varit bluesfest har jag rullat ner till stan och sedan tagit taxi hem och hämtat cykeln dagen därpå bak på bilen. Till stationen har jag inte kunnat ta cykeln då när jag pendlade med tåg. Jag har försökt några gånger men cykeln har allt som oftast blivit utsatt för skadegörelse och plundring. Sista gången jag ställde cykeln där blev jag av med sadeln. 

En sådan här dag hade det varit trevligt att cykla runt. Det är vårlikt och fåglarna sjunger lite mera nu. Igår kväll hade jag två nyvakna husflugor som drumlade omkring i köket. Jag skurade ur min sköna altanstol då plastsätet blivit lite angripet av svartmögel i vinter. Jag tvättade också min cykelponcho som legat i uthuset sedan jag flyttade hit. Om det nu ska bli cykling i framtiden menar jag. Jag har sett en eldamcykel jag ska provcykla i Karlstad. Damcykel för att få ett lågt insteg. Därtill också en täckt liten "barnvagn" som jag har tänkt att ha matkassar och sådant i. Ponchon också förstås. Och hjälmen kanske när jag är inne och handlar.

Jag tog en promenad på lunchen och satte mig sedan en stund på altanen och lyssnade. Nu börjar ljuden komma ett efter ett. Nu börjar den där spännande delen av året.

Inga kommentarer: