måndag 31 oktober 2022

Spinnerskan

Sedan ett par månader har Sivan börjat sova med mig i sängen på nätterna. Hon har gjort det en gång tidigare och det var i januari 2016. Då låg jag och grät i sängen på kvällen. Jag var inne i en oerhört svart period av mitt liv. Då kom hon till mig i sängen för första gången och lade sig nere vid mina fötter.

Nu har det blivit en vana för henne. Oftast vill hon ligga med sitt huvud på min högra underarm. Hon ligger aldrig på min vänstra sida och jag tror det har att göra med att hon inte har någon snabb reträttväg därifrån. Den sidan står direkt mot väggen och hon känner sig nog lite instängd där. Vi skedar lite. Jag är förstås storsked och hon ligger på min högerarm. Jag brukar låta min vänsterhand ligga på henne som ett tyngdtäcke. Ibland tar jag hennes baktassar och svans i min vänsterhand och håller lite lagom hårt. Normalt rycker hon bort tassarna om jag fingrar på tassarna men att jag håller hårt i dem tycks hon tycka om. Ibland lägger jag en täcksnibb över henne men det brukar inte gå särskilt länge innan hon börjar tycka att det känns konstigt. Så fort jag rör ett finger i kontakt med henne börjar hon spinna. Om jag kliar henne lite extra runt munnen sträcker hon på halsen så mina "klifingrar" kommer åt hennes mungipor. Då spinner hon i falsett.

I natt hade hon somnat före mig. Hon låg på min högra sida men inte på min arm. Hon låg utefter min högra kroppsida och sov. Ljudlöst. Plötsligt började hon spinna förnöjt. Utan att jag rört på mig alls. Undrar vad som framkallade det? Hon tänkte sig eller drömde sig till att hon mådde gott troligen och det kändes väldigt stort. Hon njöt av min närhet bara. Inte av kli. Det behövs normalt kli för att hon ska spinna.

Det är något visst med kroppslig tillit.

Idag bytte jag internet och TV-leverantör till Allente. 


Då blev jag tvungen att gräva i "orkesterdiket" igen men det gick bra till slut. Till slut var alla kablar på plats i de nya apparaterna. Nu lär jag skicka tillbaka den gamla elektroniken till Tele2.

Jag kollade lite youtube-klipp från Torrevieja ikväll. Det är ett par som kallar sig "Between the lakes" som har en kanal där. De bor ganska nära min lägenhet och flera av deras filmer täcker det område där jag bor. Bl a denna där man flyger över min lägenhet flera gånger. Det som är intressant kanske är omgivningarna så man får en vink om hur lägenheten ligger.

Även denna från min kvarterskrog. I slutet av den filmen är man precis över området där min lägenhet ligger.


Jag åt ost och kex till kvällsmat. 


Tre olika sorters päron hade jag köpt på Maxi. Gud vad gott det är med päron.

Inga kommentarer: