tisdag 1 november 2022

Sivans barndom

Jag vet inget om Sivans barndom. Undrar hur hon var som barn och vilket förhållande hon hade till sina syskon. Hur hon kom överens med sin mamma och om hon visste vem hennes pappa var. Jag tänker mycket på vad som rör sig i hennes hjärna när hon ligger bredvid mig i sängen. Och hur hon växte upp. Jag vet att hon varit uteliggare i Filipstad men hur hamnade hon där? Hur blev hon bemött av andra katter och människorna hon stötte på. Det kommer jag aldrig att få veta.

Katthemmet trodde hon var runt två år når jag hämtade henne. Det var ungefär tretton år sedan och sedan dess har hon varit med mig i kapellet. De första - kanske fem - åren var hon jätteskygg. Undrar om hon någon gång tänker tillbaka på sin barn-, och ungdom.

Idag har varit en jobbig dag. Vaknade och hade jätteont i axlar och nacke. Jag hade också sovit väldigt dåligt. Jag klädde på mig ordentligt med en schal över axlarna och hoddien uppfälld och lade mig på rygg i soffan. Kl 05:00. Jag låg och hade ont. Kl 8 ringde jag min chef och sjukskrev mig. Jag hade pratat en bra stund med 1177 och skulle ringa sjukhuset när telefontiden började. Jag pratade med en sköterska som inte tyckte det var någon idé att titta på mig. Hon ordinerade receptfria inflammationshämmande tabletter och bad mig återkomma om en vecka om det inte hjälpte. Sedan låg jag i soffan och försökte slumra men det gick dåligt.

Idag den 1 november skulle mitt nya Internet hoppa igång men det fungerade inte förstås. Jag ringde Allente och krånglade. De sa att de inte kan leverera tjänsten till min adress. Jag hade antagligen lyckats surfa på Tele2 igår med Allenteutrustning. Efter mycket om och men sa de att de skulle betala tillbaka allt jag hittills betalat. Säljaren hade skrivit Filipstadsvägen 24 istället för 22. Dit kunde de tydligen leverera.

Jag ringde ett skamset samtal till Tele 2 och bad dem starta upp mitt gamla abonnemang igen men så enkelt var inte det. Jag fick ringa sex gånger innan det skuttade igång igen. TV funkar däremot inte men jag kan se det jag behöver på playen.

Min telefon har börjat konstra också. Den tar inte emot laddning och laddkontakten blir varm. Jag ringde IT och fick åka ner till järnvägsstationen om möta upp en kompis som arbetar på IT i Karlstad så jag skulle få tillfällig telefon. Under tiden försöker jag ladda den jag har en sista gång.

Nu är det strax läggdags igen. Jag tror jag ska försöka jobba igen imorgon. Tabletterna verkar hjälpa.

Inga kommentarer: