måndag 28 november 2022

Frukost i uterummet

Ännu en sak jag längtat efter något oerhört.

Fullskalig frukost i mitt lilla uterum i gryningen. Tomat, avokado, Salsiccia, extrasaltat smör, ost (Queso de mezcla semicurado) och kaffe. Brödet är Lingongrova från Maxi i Kristinehamn.

Alltid efter frukost. En "Flan".

Mail från Alcampo.

Tvättade en tvätt på morgonen. Idag var det dags att träffa Tony och hämta min cykel. Tony kom och hämtade mig efter kl 10 någon gång och sedan åkte vi hem till honom i La Mata.

Jag kan inte låta bli att störa mig på numret till Tonys port.

Troligen hade de slut på bokstaven "L" men tyckte att en upp-och-nervänd sjua kunde funka lika bra. Tony har aldrig reflekterat över det innan men det var det första jag såg när jag kom dit för ett år sedan.

Han var hundvakt till en oförarglig hund som nästan var mer rädd för mig än jag var för den.

Jag bar ner min cykel från lägenheten och ledde den upp för en jättelång uppförsbacke innan jag grenslade den. Det var lite ovant.

Bouganvilla i bakgrunden.

Sedan var det utför hela vägen hem. Tydligen har jag fotbroms på cykeln. Det gillar jag.

Jag tog en omväg till Carrefour på hemvägen och köpte juice och en chorizo. Hit har jag också längtat otroligt mycket.

Käkade en macka i förbutiken också. Jag brukar nästan alltid ta något där. Det är billigt och gott. Denna baguette kostade 1,95 €.

Det blev tyngre och tyngre att cykla. Jag hade iofs motvind sista biten och var otränad men det var riktigt tungt i slutet. Då insåg jag att sadeln sjönk längre och längre ner och jag satt och knäade ordentligt sista biten.

När jag kom hem skruvade jag fast den och höjde styret lite. Jag tog också bort den lilla odugliga backspegeln som satt på och satte dit en bättre som jag köpt med från Sverige. Har man väl en gång börjat med backspegel på cykeln kan man inte vara utan.

En laddstation där jag kan ladda sex prylar samtidigt. Och Franklin tittar fram.

Jag plockade ur mitt torkställ och vek ihop lakan. Sedan stängde jag framsidan för dagen. Jag öppnade en San Miguel och satte mig en stund och fick för mig att jag skulle gå till "Pat's". Min kvarterskrog heter "Patricia" men går under namnet "Pat's". Jag gick dit helt enkelt.

Skolan bredvid slutar runt kl 16 och då är det världens ös här på gatan och i rondellen. Skolbussar står på kö. Föräldrar kommer och hämtar och polisen dirigerar trafiken på gatan. Små skolbarn får inte gå till skolan själva här. De måste mötas upp av sina föräldrar. Skolbuss kan de åka men då måste en förälder stå och ta emot dem vid hemmahållplatsen.

Vid dagens skolslut är gatan full av folk.

Pat's ligger på en parallellgata härifrån bara och det tar fem minuter att gå dit.

På vägen dit fick jag se att granatäpple växte över en mur som en liten rymling.

Jag satte mig ute till att börja med men det blev snart för kallt.

Jag fick gå in och sätta mig en stund och titta på TV.

Detta är ett väldigt ovanligt sammanhang för mig. På puben och tittar på fotboll. Det ska inte upprepas.

På Patricia är det bara en massa brittiska män. Man hamnar lite på den engelska landsbygden när man går hit. Gubbarna är mellan 65 och 75 år skulle jag tro. Oduschade och tandlösa. De har en viss jargong och jag anar t o m en hierarki. De har en brittisk dialekt som är svår att förstå. Jag pratar heller inte med dem så det gör inget. De säger "Bloody Hell" i var och varannan mening, men slarvigt så det låter som "Bloody häeo". Det är tröstlöst och jag antar att de är här nästan varje kväll.

Nåväl. Jag tog två öl på Pat's och sedan gick jag hem. Två öl 5 €. Jag sitter och grejar lite med min ankomstfilming som jag tänkte lägga upp på Youtube men det är svårt att få ihop det.

Jag har fortfarande mycket att lära både när det gäller filmning och redigering. Jag hade t ex filmat i fel format så det blev jättekonstigt fiskögeperspektiv. Jaja! Det blir nog bra när jag fått träna lite till.