lördag 5 november 2022

Höstpromenad med kroppskamera

Började dricka två öl igår men kom av mig. Jag hade ingen riktig lust så jag la mig och läste istället. Vaknade tidigt men lyckades somna om tills jag vaknade igen strax före kl 8.

Jag bestämde mig för att ytterligare en målning är klar utan att jag gjort något vid den ytterligare.


Den här blev #10/2022 och fick t o m ett namn. "Purple rain".

Idag tog jag min första promenad med kroppskamera. Innan jag gav mig ut stod det klart för mig att det skulle vara svårt att hitta på något att filma. Till vilken nytta ska jag filma höst med fukt, dimma, avlövad natur och våt asfalt? Det blir en utmaning som jag kan se ett syfte med faktiskt. Jag blir tvungen att tänka lite djupare på vardagen jag tänker skildra. Jag tänker att det kan göra vardagen lite roligare.

Vardagen kanske kan bli lite roligare för mig när jag ger mig de här små dokumentationsuppdragen att utföra. Att det är helt ointressant för andra gör egentligen inget. Felix frågade mig: -Vem ska titta på det där sen? Förmodligen ingen, tänker jag och det spelar egentligen ingen roll heller. Det är bara ett sätt för mig själv att ta mitt liv på allvar. 

Men ska jag fylla hårddisk efter hårddisk med meningslösa promenader? Ska jag titta på promenaderna i efterhand? Har min dokumentation något värde för eftervärlden? Ska jag lägga upp promenaderna på Youtube för att spara lagringsutrymme på mina egna hårdvaror? Kan jag börja fylla världens servrar och "moln" med vad skit som helst? Har jag inget som helst samhällsansvar eller självinsikt? Ska jag kanske radera inspelningarna direkt när jag promenerat klart? Behöver jag då ens sätta på kameran? Det är ju enklare att inte filma och ladda upp prylarna med dyr ström. Ska jag köpa på mig en massa tillbehör för att kunna utföra allt detta? I dessa frågor har jag inte landat än.

Ska jag bara filma särskilda händelser eller ska allt dokumenteras? Jag berättade för Felix att jag skulle vilja filma när jag ankommer till min lägenhet i Spanien och låser upp gallergrindar, dörrar, stålpersienner och tänder upp och sätter på ström och vatten. Det handlar egentligen om att dokumentera det jag hela tiden går och drömmer om här i kapellet. Varje kväll innan jag somnar föreställer jag mig att jag kommer fram till lägenheten med mina väskor och påbörjar återtagandet av mitt liv därnere. Skulle det vara roligt för mig att titta på en sådan film ibland som stöd för mina drömmar? Kanske. Jag vet inte. Jag får väl prova.

Sammanfattningsvis vet jag alltså inte i nuläget vad det kommer att bli av mitt filmande. Men jag måste nog prova för att förstå och det tänkte jag ägna denna lördag åt bl a.

Mina första intryck av handhavandet av kameran och redigering
Precis när jag skulle gå ut började det att regna så jag fick gå med paraply. Dystert höstväder. Ingen fågelsång och att filma i 4K lättar inte ens upp stämningen. Eftersom kameran satt fast på magen kom jag ju inte åt den bakre skärmen men kunde sköta allt via appen i telefonen så det var smidigt. När jag väl gjort de inställningar jag ville var det bara att starta inspelning. Jag började gå mot stan, tog vänster in mot Anovo och sedan höger förbi baksidan på Silhuett. Vidare Ämbetsgatan västerut och sedan Filipstadsvägen norrut igen tills jag var tillbaka. Jag filmade exakt 30 minuter sånär som på några sekunder.

På den tiden hade laddningen i kameran gått ner till 50%. Det känns OK och man måste antagligen ha en uppsättning reservbatterier om man ska vara ute och filma en hel dag. Även mobiltelefonens batteri hade laddat ur 50% men det har att göra med att det är något fel på den. Enligt kamerans display hade jag 7h och 40 min kvar att fylla med film på minneskortet när jag kom tillbaka. Minneskortet är stort. Inte fysiskt men innehållsmässigt. På tal om minneskortets storlek. 


När jag sedan kom hem och skulle föra över inspelningen till datorn insåg jag att det inte kan skötas via kabel in i datorn. Jag är tvungen att ta ur minneskortet och sätta det i en minneskortläsare. Och eftersom minneskortet är så litet blir det jättepilligt.


Minneskortet sitter till höger i kameraväggen vid det vita batteriet.


Först fick jag ta ur batteriet. Minneskortet fick jag trycka till lite så det fjädrade ut så jag skulle få tag i det. Man kan ana den lilla brandgula kanten på kortet på bilden.


Det var ändå för litet för mig att få tag i. Jag fick leta reda på en pincett.


Så här litet är det alltså. Micro-SD heter modellen.

När jag sedan satte in kortet i minneskortläsaren insåg jag att min film var uppdelad på tre filer. Två av dem var på drygt 11 GB och den tredje något mindre. Det verkar som om man spelar in i 11 GB-block och får sätta ihop det till en film sedan. Jag behöver nog läsa på lite.

Jag skulle föra över de tre filerna till datorn men då fanns det inte nog med ledigt utrymme. Jag testade med att föra över filerna till Onedrive istället men det gick inte det heller. Slutligen försökte jag föra över filerna till en USB-sticka på 32 GB. Då gick det bättre men den tog bara emot en av filerna (den minsta) och sedan blev det protester igen. Jag fick nöja mig med en av filerna. 

Jag lyckades titta på den inspelningen också. Själva upploppet på min promenad och hösten blev inte roligare av 4K men jag tror det kan bli riktigt fina filmer med lite bättre väder.

Så. Mitt första intryck är att det var lite krångligt. Hoppas inte det blir för krångligt att hålla på med så jag kommer att dra mig för det. Jag kom i alla fall till insikt om att det blev inte en tyst sekund knappt under inspelningen. Jag gick och pratade hela tiden. Kommenterade det jag såg, nämnde något ur nyheterna på morgonen, berättade gamla minnen från de platser jag passerade. Jag ska låta filmerna vara kvar på minneskortet tills jag har utrymme att föra över dem och redigera. Då ska jag se inspelningen i sin helhet och lägga ut den på Youtube och höra med er bloggföljare om det är ett koncept som skulle vara intressant att fortsätta med. Om någon annan än jag har viss behållning av det. Jag tvivlar på det iofs.

Förra lördagen började jag lägga ut böcker till försäljning på Tradera men ingen av dessa XX annonser har lockat någon budgivare. Jag la ut dem igen till ett något reducerat utgångspris. Några av de jag lade ut förra söndagen har däremot fått bud så på måndag lär jag skicka ett par stycken böcker. Var vet jag inte än.

Efter lunch fick jag besök av en skivbläddrare igen. Han fick med sig en liten bunt.

Under eftermiddagen blev jag sugen på gin och tonic så jag åkte till Maxi och köpte en flaska tonic men när jag kom hem var jag inte sugen längre. Det får nog anstå. Det blir nog lite TV och läsning istället. En dag närmare avresa nu.

Inga kommentarer: