onsdag 30 november 2022

05:55

Tredje dagen i rad jag vaknar 05:55. Det finns alltid något att göra den tiden på dygnet. Om inte annat kolla dagens väder, något Robinsonavsnitt och röja lite.


Sedvanlig frukost förstås.


Jag flyttade ut möblerna jag inte längre tycker jag behöver. Jag bara kliver över dem hela tiden och jag sitter aldrig vid ett matbord och äter. I alla fall inte inomhus i Spanien.


Nu blev det svängrum härinne.


Sedan monterade jag ringklockor. En melodi på framsidan och en annan om någon ringer på på baksidan. Nu börjar det bli ett riktigt hem.

Denna dag gjorde jag också ett nytt filmningsförsök. Denna gång med selfie-pinnen. En annan videoinställning också som jag tror fungerar bättre. Jag ska redigera ikväll. Jag tog en tur på strandpromenaden och filmade. En trubadur satt och spelade och jag sjöng med lite men jag sjöng "San Francisco". Jag tror faktiskt det ska vara "New York City".

Sedan gick jag till den nya Mercadona som öppnat vid busstationen. Det var inte värst. Inte större än den gamla som låg mitt emot. Det är lite tråkigt över Mercadona. Ungefär som Konsum hemma. Vad det är vet jag inte riktigt men det verkar så omodernt och småaktigt på något sätt. Jag köpte två flaskor rödvin som jag hört så gott om som finns på Mercadona. Jag köpte också en ost till och den underbara frukten "Persimon". Hemma i Sverige heter den Sharonfrukt och är något mindre än den jag köper här. Jag köpte en flaska cava också.

Jag tänkte äta lunch på en restaurang men matserveringen öppnade inte förrän kl 14.


Så jag tog en liten öl istället. Sejdeln kom direkt från frysen. Sedan åkte jag hem med bussen igen och åt en persimon.


Inga kärnor. Bara att skära den i klyftor och gnaga av det söta fruktköttet.


Ost och Cava.


Det omtalade vinet. Jag kanske smakar ikväll. Det kostar blott 1,80 € flaskan.

Jag redigerade filmen lite under kvällen och imorgon kommer det gå att se den på YouTube. 

Jag blev hungrig framåt kvällen och tänkte gå till kvarterskrogen för att äta tapas á 1 €/st. Jag smakade på mitt rödvin först och det var helt OK. Sedan gick jag till "Pat's" för att äta tapas. När jag kom in sa jag att jag ville ha tapas. Servitrisen (som samtidigt stod och skrev i sin telefon) sa att det inte är några tapas på vintern. Men det sitter ju en skylt utanför sa jag. Den gäller inte på vintern sa hon. OK, vad har ni för annat på menyn då sa jag. Köket är stängt ikväll sa hon. Jag bara vände mig om och gick. Och vart skulle jag då gå när jag tvingades lämna dessa berusade tandlösa feta britter och deras bräkande kvinnor? Jag var hungrig och det var därför jag gått ut. Jag gick till "Dave's place" som jag vet är ett bra ställe. Lite längre att gå men till Pat's går jag inte mer under denna vistelse.


Jag beställde en öl och en 200 gr hamburgare. Det var jättegott och kostade 11 € totalt.


Uppskattade också deras julpynt. En röd girlang runt en ledstång och denna tomte på vinägerstället vid mitt bord var det enda jag såg. Uppskattade särskilt att man inte ens målat tomten röd och vit.

När jag var klar slog det mig att de inte tar visakort på stället. Jag har varit där förut så jag borde kommit ihåg. Det finns en ATM utanför som jag vägrar använda. Jag frågade snällt om jag kunde komma och betala imorgon och det gick bra. Det var denna dag det.

Inga kommentarer: