fredag 4 november 2022

Nu har jag bara tre veckor kvar innan jag får återse mitt nya paradis på jorden. My home from home. Paradis - inte för att det är vackert. Paradis för att det är min start på den ljusa framtid jag så mycket ser fram emot.

Idag fick jag min GoPro Hero 11. 

Jag blev väldigt inspirerad av ett brittiskt par i Youtubekanalen "Between the lakes" som jag länkade till häromdagen. För mig är det en möjlighet till förlängning av min blogg. Inte för att jag har något intressant att visa/berätta för världen men för att jag vet att folk uppskattar mina vardagsfunderingar jag har i bloggen. Och i de små videoklipp jag lagt ut på Facebook genom åren.

Det är också ett intressant sätt att leva på har jag insett. Att ta på sig ett litet ansvar för att dokumentera samtiden. Ibland kommer jag på saker jag vill dokumentera och då tar jag på mig det uppdraget utan att någon ber mig om det. Men att "dokumentera" gör att jag ser på världen lite annorlunda. Jag tänker på det jag ser och upplever på ett helt annat sätt. Förklarar det för läsarna/tittarna (och för mig själv). Framförallt för Felix som jag hoppas läser och tittar. Ibland visar han tecken på att han läst bloggen. Men han har så mycket annat i sitt liv så det jag gör är inte särskilt intressant för honom. Åtminstone inte nu. Kanske sedan.
Bloggen har i många år varit mitt sätt att berätta om dagen för en lyssnare som jag inte har. 

Trump tillkännagav att han ställer upp till presidentval igen och hans följare jublar. Det får väl inte bara kunna ske. Mina tankar om mänskligheten blir inte direkt mer positiva av att se utvecklingen i vare sig USA, Ryssland, Nordkorea, Brasilien, Ungern, Turkiet m fl diktaturer.

Jag längtar efter att återuppta mitt kluddande igen men håller upp ett tag på grund av att jag haft så ont i axelpartiet i veckan. Det känns som om kroppstemperaturen sjunkit med några grader. Jag har det inte lika varmt inomhus som jag är van vid och det påverkar rörligheten. Smidigheten tänkte jag skriva först men den känns fjärran. Nu mera får man vara nöjd om man är någorlunda rörlig. Rörligheten kommer att återkomma så snart jag kommer ner till Spanien däremot. Det är bl a därför jag ser fram så mycket emot den kommande vistelsen.

I helgen kommer alla mina Traderaauktioner gå ut också men det verkar inte finnas något större intresse för min kvarlåtenskap. Men jag ger mig inte. Jag får lägga upp annonserna igen och sänka priserna något. 

Men nu till uppackningen av min lilla leksak.

Apple satte en ny standard av emballage till sina produkter. Nu ska alla ha sitt eget uttryck även på emballaget. Det är få som har kvar den gamla wellpappen. Så här har GoPro valt att gestalta sig.


Inuti det designade emballaget låg ytterligare en kartong. 


En liten väska och några få tillbehör. Ingen instruktionsbok. Allt finns på nätet förmodligen. Bara en Quick set-up.

Det första jag gjorde var att bryta sönder en liten lucka där jag trodde att minneskortet skulle in. Så var det inte. Det var en lucka men den var ditsatt på ett sätt så jag senare förstod att man inte ska ta bort den. Bakom den satt en liten sensor av något slag. Jag får försöka limma dit luckan igen. Tråkigt men jag tar mig inte så illa vid av sådana misstag längre. Förr skulle det varit en katastrof men idag kan jag ta det med en axelryckning.

Jag började koppla upp kameran mot min telefon. Sedan var jag tvungen att ladda batteriet. Det var helt tomt så det lär ta ett tag.


Så här får den nu ligga medan den laddas upp. Plötsligt bara dog den. Hoppas den kommer igång igen under kvällen bara.

Senare ikväll ska jag gå in i menyerna och göra grundinställningar och kolla youtubeklipp. Filmande lär det inte bli något idag.

På tal om det testade jag att filma 4K med Lumixen idag för första gången. Det verkade funka det också.

Min jobb-iPhone sjunger på sista versen verkar det som. Den varken tar eller behåller laddningen som förr. Det är nog dags att byta den.

Inga kommentarer: