lördag 11 juni 2016

Skolavslutning och mera uthus

Igår var jag på Felix skolavslutning. Han slutar sexan och ska upp i högstadiet i höst.
Här är han med en look som tagen direkt ur Dressmanreklamen.

När Felix var avfirad åkte jag till Klockargården söder om stan för att kanske köpa lite perenner. Det gjorde jag också.
Bland annat Hyacintviva. Jag har hittat en makrofunktion på kameran och gillar att ta detaljbilder.
Här ännu ett makrofoto. Darrgräs (Briza media). Säg ordet "Darrgräs" och känn hur bra det känns i munnen. Älskar dessa små ax.

Idag har Felix och jag gått runt i Degerfors. Vi har aldrig gått till fots där förut. En kort "road-trip" denna helg. Vi gick på loppisar och tittade men det fanns inget att köpa med hem. Sedan åkte vi till Karlskoga och åt lunch på en indisk restaurang. Lamm sizzlar och det var jättegott.

När jag levererat Felix till hans mamma i Smedby åkte jag upp till "Jan i skogen" och hämtade mer virke och sedan hem och fortsatte med taket på uthuset. Sakta men säkert blir det tak. Jag har använt trappstege för att nå upp till taket förut men nu räcker inte den så jag får använda vanlig stege istället. Det visade sig vara enklare eftersom bara två ben behöver stå på marken istället för fyra.

Så här ser det ut när jag avslutat denna arbetsdagen.

Här satt jag under tak och tog en pilsner medan det smatterregnade på plasten ovanför mig.

Nutida stilleben. Min öl och min mätsticka jag använder för att få skruvreglarna på 60 cm cc. Cc betyder mitt på regel/bräda eller motsvarande.

Nu sitter jag inne i prediksalen och lyssnar på den holländska proggruppen "Focus". Perfekt avslutning på denna dag. Imorgon kommer grävaren igen och avslutar arbetet med trädgården för denna gång.

Inga kommentarer: