lördag 4 juni 2016

Underbar dag i kapellet!

Felix och jag vaknade vid halv-åtta-tiden och åt frukost och tittade på ett avsnitt av en TV-serie vi följer. Sedan skjutsade jag honom till Smedby. Han hade fotbollsmatch idag. Sedan åkte jag hem igen och inväntade grävaren.

Kl 10:30 kom han. Han hade med sig en kompis med lastbil som skulle köra bort de massor som blev efter avskalningen av lupinmarken som jag har på baksidan av huset. Det dröjde inte länge förrän lastbilen var full av lupinerövrad matjord och kunde åka ner mot Brattsand för att tippa. Lastbilskillen (Micke) behöver fyllmassor och är glad för att få min lupin/slyjord. Win-win.

Grävaren (Anders Arketeg) fortsatte att köra grävmaskin och gjorde som jag ville.  Fotot taget från mitt kära uthustak.
Vi tog bort matjorden där uthuset ska byggas ut.
Han singlade också upp marken där min altan ska byggas nästa sommar. Tyvärr fick Micke punka på ett framhjul så han kunde inte frakta bort mer massor denna dag. Arketeg fick lägga upp en stor hög med massor istället. Bortkörningen får ske senare under veckan.

När vi tog bort matjorden för uthusbygget kom vi på berg-i-dagen tämligen omgående. Jag blev så glad! Det kommer att bli så fint med en berghäll i trädgården framför uthuset. Lite skärgårdskänsla, liksom. Jag ska spola ren berghällen så att den får ligga blottad.

Vi satte ner de plintar som behövs för att uthusutbygget ska få en förankring i marken. Imorgon kan jag börja regla upp uthuset och det ska bli jätteroligt. Regelverk är underbart att bygga. Inget finlir utan bara att daska på med grova dimensioner.

När grävaren åkt för dagen gick jag runt och fotograferade lite vackerheter i trädgården.

Allium. Så utslagen den kan bli. Underbar sommarkväll i kapellet.

Inga kommentarer: