söndag 26 juni 2016

Ved

Det känns lite som om första etappen med uthusbygget är klar nu. Ett av syftena med uthusutbygget var att jag skulle få vedskjul och idag blev ett skjul klart. Jag började snickra redan vid 8-tiden på morgonen. Underbart väder. Mulet men varmt och inga stickande flygfän. Solen kom fram på eftermiddagen och det blev jättevarmt.

Jag reglade upp utrymmena där veden ska förvaras. Som "glespanel" i mellanväggarna tänkte jag ha 1,5-tum x 4 så det åkte jag upp till Jan i skogen och hämtade.
Så här blev det första vedskjulet. Det till vänster kommer att bli klart när jag bygger väggar i det varma utrymmet närmast den gamla delen.
Här blev det ett utrymme bakom de båda vedskjulen med ingång från cykel/gräsklipparutrymmet längst ut på gaveln.
Här står "ekipaget", redo för nya hämtuppdrag.

Löjligt kanske, men detta ögonblick har jag väntat på.

Att få börja fylla vedskjulet med ved. Jag kan kasta in sågspill här allteftersom byggarbetet fortskrider. Jag hade lite ved kvar sedan förut som jag staplat i ena utedasset så länge men nu fick jag slänga in det här där det ska ligga. (Titta vad som står och smyger bakom plasten till vänster.)

Jag avslutade arbetsdagen med att gå runt och vattna rabatter med en ölburk i näven och kände mig utomordentligt nöjd med denna arbetsdag.

Den verkliga belöningen ordnade jag för mig inne sedan.
Surströmming.
För den som förstår det här, är detta en vacker syn. En klämma, färdig att sätta tänderna i.

Efter denna måltid somnade jag i soffan; mätt, nöjd och med ömmande snickarhänder.

2 kommentarer:

Lars G sa...

Behöver du inte ventilera veden underifrån också? Just asking.

Eddie sa...

Tror inte det. Vi får se. I så fall löser jag det då.