torsdag 30 juni 2016

Vilken märklig dag!

Imorse när jag kollade mailen hade jag fått ett mycket intressant meddelande.

Lite bakgrund. För en tid sedan tipsade mig en kollega om att en kvinna i Karlstad säljer ut sin hoyasamling på blocket. Jag gick in och tittade och det handlade om ett antal vuxna växter och de skulle kosta mellan 100-200 kr styck. Jag mailade henne och meddelade att jag var intresserad av att komma och titta. Hon svarade att hon ångrat sig. Hon skulle flytta men hade beslutat sig för att ta med allihop. Jag svarade att hon gärna fick kontakta mig om hon ångrade sig.

Imorse hade hon mailat. Jag var välkommen att komma och hämta om jag ville. Hon hade ångrat sig igen. Jag gick dit direkt på morgonen. Hon bodde mitt emot järnvägsstationen i Karlstad. Det var två fönsterhyllor fulla med Hoyor som jag kunde få gratis om jag ville. Växterna var lite skruttiga och dammiga men det var klart att jag var intresserad. Dessutom var de flesta märkta med etikett så man kan se vilken sort det är. Jag ville komma och hämta dem imorgon men jag skulle vara tvungen att hämta idag. Flyttlasset skulle gå till Linköping ikväll.

Jag gick till jobbet och jobbade och tänkte. Jag ville ju helst inte ta tåget hem och hämta bilen. Jag uppskattade att det skulle bli två flyttlådor med krukväxter.

Vid lunch gick jag till Clas Ohlsson och köpte flyttlådor och gick hem till henne för att packa växterna så det var gjort. Det gick åt tre flyttlådor och jag upptäckte ullöss på några av hoyorna. Men jag skulle ju få dem gratis så, va faan...

När lådorna var packade ställde vi dem åt sidan så inte flyttgubbarna skulle ta med sig mina växter och sedan gick jag. Nere på trottoaren fick jag idén att jag skulle försöka få med mig lådorna på ett tåg som snart skulle gå till Kristinehamn. Jag åkte upp till lägenheten igen och tog ner lådorna till trottoaren. Precis när jag kom ner med sista lådan hörde jag en kvinnoröst: -Hej Eddie! Det var en före detta kollega från länsstyrelsen som just parkerat precis där jag stod. Det var ett kärt återseende och det var längesedan vi sågs. Hon hjälpte mig sedan att bära bort lådorna till kristinehamnståget som stod inne. Det var så roligt att träffa henne och jag kände mig jätteglad efteråt.

När jag kom till Kristinehamn fick jag klara mig själv och jag tog en låda, flyttade den 100 meter och gick och hämtade nästa o s v. Till slut fick jag in dem i bilen och kunde köra hem till kapellet.
Här är flyttlådorna med hela rasket.
Här har jag ställt ut några av dem på golvet. Många är i ett väldigt tråkigt skick. Det är ullöss på flera stycken och klätterstöden hänger på trekvart.

Jag plockade fram krukor och jord för att börja plantera om några. Det slutade med att jag planterat om allihop. 21 stycken.
Vilket jobb! Jag tog bort gammal jord på varje växt, gick ut i trädgården och spolade av hela växten med vatten och försökte få bort så mycket gammal jord som möjligt från rotklumpen. Sedan satte jag om växten i ny kruka och försökte få ordning på befintligt klätterstöd tillsvidare. På några gick det inte men jag orkar inte göra nya stöd nu.

Under tiden kom också grävaren för att avsluta grävarbetet i trädgården. Det gjorde han med den äran under ett skyfall. Jag stod och huttrade under plasten på uthuset så länge. Han lyfte även upp takplåtarna på taket.
Här ligger paketet.
I hörnet av trädgården grävde han två små diken som jag ska fylla med matjord och sätta syrénplantor i till hösten. Sedan grävde han ur en kvadrat på ca 1 x 1 meter som han därefter fyllde med lite singel som var kvar. Där ska jag gjuta en platta och mura upp en eldstad på för långkok i hängande gryta.

När han åkt gick jag in och fortsatte med omplantering.
Här står allihop. Jag hade faktiskt ytterkrukor till samtliga hoyor.

Nästa steg är att i dagsljus granska var och en och se vilka som måste underkasta sig behandling mot ullöss. Det kommer att bli en lång kamp tyvärr men jag hoppas jag vinner den. Annars får jag ta sticklingar och försöka rädda plantan på så sätt.

Inga kommentarer: