torsdag 14 juli 2016

Sista heldagen i Prag

Nu är resan snart över. Det har varit fantastiskt att vara med Felix så nära. Tänk vilken skillnad att resa med honom nu och när han var i femårsåldern. Vi är som två kompisar nu istället och har mer behållning av samma saker. Det här kan också vara en av de sista resorna vi gör tillsammans på ett tag. Snart vill han hellre åka med kompisar än med sin pappa. När han blir vuxen kanske vi blir ett ressällskap igen.

Nu har vi ätit den sista frukosten på hotellet. Imorgon hinner vi nog inte det. Planet lyfter 09:45 och vi ska åka kollektivtrafik till flygplatsen. Jag funderade på om jag kanske skulle kunna leva så här resten av livet. Gå upp och äta hotellfrukost på morgonen och sedan planera vad man ska göra på dagen. Det är ett underbart liv men man skulle väl tröttna på det också förstås.

Imorse var jag på Tesco igen. Jag vill provsmaka varenda vara de har därinne. Det är så spännande med alla förpackningar som gömmer en liten sensation eller besvikelse bakom ett omslagspapper som jag inte förstår vad det står på. Idag köpte jag vatten och en burk chiliflakes. En och en halv liter vatten kostar 3,90 pengar, lite drygt 1 kr. Jag har varit på Tesco varje morgon och gått bland hyllorna medan Felix legat kvar i sängen den extra halvtimmen. Jag har t o m börjat med självscanning för att slippa stå i kö.

Det regnade och var kallt på morgonen. Långbyxväder till och med.

Vi styrde kosan mot tekniska muséet efter tips från Thomas Johansson på FB. För att ta oss dit köpte vi varsitt metrocard som ska gälla ett dygn. Det betyder att vi kan använda det för att ta oss till flygplatsen imorgon bitti. Tekniska muséet var OK. Mycket fina gamla fordon att titta på framförallt.

Bl a det tjeckiska bilmärket "Tatra" som alltid fascinerat mig tack vare den sköna designen. Tre stålkastare fram och en central fena över ryggen.

Underbara motorcyklar fanns där också.



Det var kvavt därinne och både Felix och jag fick sätta oss flera gånger för att pusta ut.
För att få fotografera därinne var man tvungen att betala 100 krona extra.
Då fick man ett klistermärke att sätta på sig. Vi fick ont i ryggen båda två också av att stå och gå så mycket.
En underbar liten bil!
En Van de Graaff generator. Inte att förväxlas med den engelska proggruppen "Van der Graaf generator".

När vi var klara åkte vi in till stan för att se om draktanten hade fått avlösning i smyckesbutiken men det hade hon inte. Hon såg mig direkt när jag passerade skyltfönstret i smyg och blev så där svart i blicken igen. Sedan rultade hon in bakom disken och satte sig att mumsa på pommes frites.

Vi började bli hungriga och gick in mot turistkvarteren för att köpa en varsin hamburgare. Felix hade bestämt sig för det idag och så fick det bli. Vi gick in på ett litet ställe och beställde. Jag tog Minestronesoppa till förrätt också.
Felix beställde hel meny Baconburgare med pommes och dricka. Jag tog bara burgaren.
Jättegoda hamburgare på ett litet ställe där det bara kunde sitta två sällskap och äta.

Idag hade både Felix och jag batiktröjor på oss. Det finns en liten trevlig story runt den tröjan Felix hade på sig. Den är nämligen semi-vintage. Jag har fått tröjan av min kompis Ivar i New York. Han köpte den tröjan på en Grateful dead-konsert i Meadowlands, New Jersey i slutet av juli 1995. Det borde varit en av Jerry Garcias sista konserter eftersom han dog den 9 augusti samma år.

Sedan gick vi till Hamleys leksaksaffär och tittade in. Hade detta varit för fem år sedan hade vi antagligen hängt där hela dagarna. Nu räckte det för Felix att bara få titta in. Vi knallade hemåt och kikade in på La Piccola Perla och bokade bord igen. Vår pragvistelse skulle avslutas med en måltid där ikväll hade Felix bestämt. Inte mig emot.

Vi slappade en stund och gick sedan ner mot presidentavenyn för att köpa en varsin Trdlo. Trdlo är ett bakverk som gräddas över en glödbädd. Man lindar en smal degkorv runt en spole som sedan snurras över glöden. När den är färdiggräddad doppas den i socker och kanel och fylls med något om kunden så önskar.
Felix tog Nutella i sin och jag tog vaniljkräm, jordgubbar och vispgrädde. När vi stått i en portuppgång i skydd för regnet och ätit upp dessa gick vi till mitt kära Tesco en sista gång.
Jag hade planerat att proviantera lite inför hemresan. Vyprodej betyder för övrigt REA.  "Letni chute po cely rok" betyder "Sommarsmaker hela året" enligt Google-translate.
Jag köpte korvar och rökta ostar så det stod härliga till.

Efter att vi slappat en stund tog vi en sista lång random-promenad. Vi hamnade vid centralstationen och gick runt där en stund. Sedan närmade vi oss hotellet och satte oss på en uteservering en stund.
Vi avslutade dagen med en repris på vårt förra besök på "La Piccola Perla". Felix tog en Hawaii-pizza och en cola. Jag tog en "Salami" och en öl. Pizzorna var, om möjligt, ännu godare än häromdagen. Fantastisk pizza och härlig personal! Detta ställe rekommenderas starkt om ni åker till Prag. Beställ gärna bord för det är kö varje kväll.

Därmed är bloggandet slut från Prag. Det har varit en fantastisk resa som varken jag eller Felix någonsin kommer att glömma.

Inga kommentarer: