torsdag 8 september 2022

Hörselkåpor


Idag kom jag på mig med att det kanske inte är normalt att använda hörselkåpor nar man plockar ur diskmaskinen. 

Inte heller när jag kör köksmakiner i köket. Jag fixar inte längre obehagliga ljud så som skramlande porslin, skärmaskinen när jag skär bröd eller ens dammsugaren. Eltandborsten går bra än så länge och hittills har jag inte behövt ha hörselkåpor när jag plockar ur tvättmaskinen. Den där lilla plastbollen jag har tvättmedel i skramlar ibland till otrevligt i den tomma ekande tvättrumman så det är nog bara en tidsfråga.

Vackra ljud kan jag däremot tillåta till ganska starka nivåer. Fågelsång är ljuvligt förutom nötväckans tråkiga signalspråk med sina korta gälla ljudstötar. Den går bort förstås.

Musik jag tycker om vill jag höra starkt. Musik jag inte tycker om vill jag inte höra alls. Inte ens på låg volym.

Det är ett känt faktum att högkänsliga har problem med oönskade ljud men för mig har det nog tyvärr kommit till den gränsen att jag behöver kalla mig det hemska ordet "överkänslig". Det är ett hemskt ord tycker jag men jag kanske måste ta till det här. Normalt förknippar jag att vara högkänslig är att bry sig mer om saken än vad "normen" uttrycker. När det gäller ljud så har "normen" förändrats till att vara "way beyond the norm" för mig, vilket ställer till det för mig i vardagen förstås. Alltid hörselproppar i på stan. Där alla jävlar för oväsen på ett eller annat sätt.

Jag håller på att planera friluftsdagen för inspektörer och chefer på tisdag nästa vecka. 140 personer har anmält sig. 27 lag som ska tävla i min lagfemkamp. Imorgon ska jag hämta 230 frysta hamburgare på Maxi som ska grillas under dagen. Jag planerar detta event dygnet runt nu men idag tog jag ett glas vin när snickaren kom efter jobbet. Jag hjälpte honom med att föra över bilder från kameran han köpte av mig till hans Chromekonto.

Inga kommentarer: