torsdag 29 september 2022

Landet Egalia


Tobakslandet i höstskrud. Färdigskördat för i år.

Ni som är i min ålder kanske kommer ihåg boken "Egalias döttrar". Den kom ut 1977 och blev en bestseller bl a tack vare författarens lek med språket. Boken handlar om ett land där könsrollerna är omvända. Även språket är annorlunda av det skälet. Det heter t ex inte "människor". Det heter "kvinniskor" i landet Egalia. 

Nu börjar Sverige förändras i den riktningen också. I rekommendationerna från min organisation står det t ex: "Använd inte ordet LEGO-gubbe när du skriver. Använd hellre LEGO-figur". Det ska neutraliseras så allt som förknippas med män suddas ut. Allt fler har också börjat ersätta ordet "man" mot "en". Så som vi pratar i Värmland men i skriven text ser det jättekonstigt ut. Allt fler kvinnor börjar anamma den nya outtalade skrivregeln att en inte använder ordet "man" på några villkor. Det kanske får samma status som n-ordet snart. Jag fasar för att det ska komma riktlinjer från min organisation att ordet "man" ska raderas ur de anställdas vokabulär. Det är nog bara en tidsfråga i landet PK. Jag anser mig nog ändå för gammal för att hålla på med sådant och kommer bli mycket svår att omvända. En förfulning av vårt vackra språk som jag aldrig kommer att ta till mig. Kan det bli skäl för uppsägning tro? En vet aldrig.

Inga kommentarer: