söndag 9 november 2008

Idag började jag lite smått med en utomhusåtgärd. På baksidan finns en dörr som vetter ut mot trädgården. Dörren saknar all form av regnskydd och därför har vatten studsat upp på den från trappan. Detta har nog skett sedan 1936 då huset byggdes. Det har satt sina spår som vi såg på tidigare bilder på dörren inifrån. Syllen är helt borta därunder. Idag tänkte jag bygga ett provisoriskt skydd för fortsatt inregnande.

Här ser vi dörrelendet. Den är så dålig att den måste bytas men det ska jag inte göra nu.

Närbild.
Jag sågade helt enkelt ut en bit spånskiva som skyddar dörren mot bakstänk. Sedan klädde jag skivan med en bit plastmatta från hallen och skruvade fast det hela i dörr och vägg. Så här får det se ut tills jag får tid till takbygge och dörrbyte.
Idag började också rivningsetapp 2 som omfattar främre hallen. Här ser man golvet när plastmatta och masonit tagits bort. Den stora fläcken på golvet tror jag är en hussvampskropp som utvecklats mellan golvbrädor och masonit. Längst upp till höger syns en svart lucka och längst ner till vänster syns det att golvbrädor är bytta. Man har trampat igenom golvet här fick jag reda på.
Svampkroppar på undersidan av luckan. Här är det riktigt illa och det var i den här delen av huset vi såg svampen för första gången.
"Stairway to hell"
Trappan var helt genomangripen av svampen och hade inte hållit för en katt att gå nedför. Trappan leder till ett gjutet utrymme ca 2x4 m stort. Matkällare någon gång kanske.

Där nere ligger en nedfallen blindbotten och allt spån som varit i trossbotten. Här är också väldigt blött. Lampan hänger i en sladd. Den har tappat fästet i taket när svampen luckrat upp virket.
Det här är svampkroppar men jag tror inte det är hussvamp. Det finns ju flera svamparter som trivs i denna miljö. Det är ju kul med lite biologisk mångfald.
Det här är i alla fall en färsk svampkropp från hussvampen. det är den första jag hittat sedan jag började riva. Jag har sett flera stycken förut när vi kröp under huset men till de ställena har jag inte kommit ännu.
Här är hussvampen igen. En matta av hyfer på väg att breda ut sig. Fortsätter och river imorgon kväll.

Inga kommentarer: