måndag 10 november 2008

Rivningen av främre hallen fortsätter. Idag kom jag hit när slöjdgänget var här och fick redogöra lite för vad jag håller på med just nu. Det verkar vara en del julpynt på gång bland gubbarna. Det blir lite konstigt när man tar kort med blixt när luften är full av trädamm.
Så här ser det ut i hallen nu. Dörren som står öppen till höger går in i huset. Stegen står nerställd i källarutrymmet.
Här har jag ställt mig i andra änden av hallen. Ytterdörren kan skymtas på högra sidan. Dubbeldörren rakt fram går in till prediksalen. Under golvet är det torrt och fint nere på marken men efter väggarna är det rått eller t o m blött. Rakt fram syns en glugg i grunden där man kan krypa in under prediksalen.

Det kan vara lite kusligt att vara under kapellet själv på kvällarna. Jag kryper helst inte runt hur som helst därunder utan håller mig mest i ljuset. Ikväll gjorde jag emellertid en liten utflykt under golvet. I rummet intill hallen där jag är nu, har jag planerat att bygga kök i framtiden. Jag skulle så gärna vilja behålla trägolvet där och har varit lite orolig för hur det ser ut därunder.

När vi varit under tidigare har vi tyckt att det ser bra ut där, men nu har jag fått lite vana av att utläsa hur det ska se ut för att jag ska slippa bryta bort det. Jag satt på marken under hallen och lyste in under det blivande köket. Sedan dristade jag mig till en utflykt under nya köket med ficklampa i högsta hugg. Det såg bra ut och det gjorde mig mycket nöjd.

Men, men...åter till elendet.Här är ett hörn som använts till att fylla med diverse skräp någon gång i tiden. Här hittade jag plåtburkar, glasflaskor och blomkrukor. Här har svampen härjat hårt. Man ser en uttorkad svampkropp på väggen. På marken ligger också en massa byggmaterial och sågspån som rasat ur trossbotten. Ovanför denna plats har man trampat igenom golvet och lagat det. Allt virke och spån ligger ändå kvar.Jag hittade en gammal katt också. Den har troligen blivit påkörd på vägen utanför och krupit undan under huset för att dö i ensamhet. Som tur var så visste jag att katten låg där. Sådant här vill man helst inte hitta när man kryper omkring ensam.På väg in till prediksalen sitter det en färsk hussvampkropp uppe i krysset.

Här presenteras den i närbild. Träet som man har snickrat en karm av i öppningen ska jag också bryta bort. Det ska inte finnas något trä kvar som ligger direkt an mot grunden.

Imorgon ska jag fortsätta att gräva ur gammalt spån och murket trä i den lilla källardelen av hallen.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hatten av för dig Eddie.
Jag blir bara trött av att se det jobb du lagt ned och kommer att få lägga ned.
Det låter inte bra att det rinner in vatten genom väggarna. Du får dränera runt huset.
MVH
Kludden

Eddie sa...

Du har rätt kludden! Vattnet som rinner in är ett problem som jag tar itu med tids nog. Jag ska fylla källarutrymmet med singel innan jag lägger på byggplast så det inte kan dra sig upp kapillärt i alla fall. Någon form av dränering kommer det också att bli.

Det här projektet är inte jobbigt för mig. Jag längtar upp till kapellet när jag sitter hemma i lägenheten. Jag stressar inte utan mycket tid går åt till eftertanke och drömmar när jag är där uppe och jobbar. Jag tänker bra när jag jobbar. Kroppen arbetar och hjärnan drömmer sig bort.

Hela tiden har jag vardagsrummet framför mina ögen. Tänk när den dagen kommer då jag sår sätta upp min musikanläggning och provspela därinne. Luftvolymen i vardagsrummet kommer att bli ca 350kubikmeter. Där blir lite att sätta i gungning det...

Anonym sa...

Jag hade nog fått lite Jurkyrkogården-vibbar om jag hittat katten.

Eddie sa...

Ja, döda djur är inte roligt att komma i kontakt med men jag skulle nog bli ännu räddare om en levande katt plötsligt strök sig mot mig när jag var under kapellet.
Bara jag inte hittar någon gammal pastor som församlingen gömt under kåken.

Anonym sa...

Du är helt fel ute, det är pastorn som gömmer gamla församlingsmedlemmar.

Eddie sa...

Hittills har jag inte hittat något som pastorn gömt. Vågar man hoppas på något kyrksilver tro?

Hittade däremot ett kvitto på ett gruslass från Sjöändans grustag daterat 1960. Det låg i sågspånsisoleringen under scenen. Tror att scenen byggdes om eller lagades då. Det verkar varit röta under golvet förr i tiden också.