onsdag 2 mars 2011

Inhandlade avloppsrör till tvättmaskinsavloppet idag. När jag kom hem från jobbet började jag montera dessa. Elektrikern kom och satte upp två strömuttag vid tvättmaskin och tumlare. Jag satte dit kontakter på sladdarna till maskinerna. Nu är det bara MR Kyl & Värme som ska komma och koppla in vattnet till tvättmaskinen. Jag måste komplettera avlopprören med ytterligare en nittiograderskrök sedan är det bara att börja tvätta.

När jag var klar i apparatrummet fortsatte jag att riva. Tigersågen kom väl till pass och jag tog bort väggarna bitvis. Det är svårt att arbeta i hallen eftersom det saknas så mycket golv. Jag får ofta stå dumt med en fot på varje bjälke när jag sågar. Hela bjälklaget gungar nu och det är lite obehagligt att vara under trappan. Trappan sitter fast i väggarna på huset och stödjs också av en stötta undertill, men ändå. Jag är ju ensam i huset också om det skulle hända något.
Så här ser det ut när delar av väggarna är borta. Det blev som jag trodde. Det blev en helt annan rymdkänsla när hörnet kom bort. Det var ett bra beslut att ta bort rummet under trappan.

Det blev ännu svårare att såga väggar ju högre upp jag kom. Jag kan omöjligt ställa en stol på golvet för att nå högre så jag får ta bort resten av väggen senare när jag lagt nytt golv. Jag fortsatte med att riva golv istället.
Så här ser utrymmet under trappan ut innan jag börjat såga ner bjälkarna. En del isolerade rör till värmepumpen sitter upphängda i befintliga dåliga bjälkar så jag får bygga stöd åt dessa rör innan jag river en bjälke.

Kvällens arbetet avbröts av kärt besök med en matkasse i ena handen och en flaska vin i den andra. Hon gick upp och gjorde middag åt oss och jag tog en dusch och kände mig nöjd med dagens arbete.

Katterna är fortfarande borta. Siv ser jag ibland. Hon kommer upp och tar ett litet varv när jag gått undan en stund. Sedan slinker hon iväg igen. Ikväll föll jag till föga och ställde ner lite mat på undervåningen. Jag har gett upp förhoppningen att Molly ska komma upp till mig på övervåningen och vilja in. Imorgon ska jag krypa under huset och leta efter henne igen.

1 kommentar:

Miss Gillette sa...

Märkliga katter, bägge två. ;-) Men håller de sig bara kvar kring huset så blir det ju snart helt annorlunda, när det blir varmt och hela huset öppnas och det finns mer plats att springa omkring på. Då flyttar de nog in ordentligt - det vill säga: självständiga lär de väl förbli, men de kommer säkert och sällskapar mer än nu.

Det kanske blev tråkigt i längden att röra sig på så litet utrymme, och nu vill de inte mista den nya friheten? Jag vet att du erbjöd dem att gå ut och vara i hela kapellet men du vet hur det är med katter -- de vill hitta på & bestämma själva hur och när saker ska ske.