lördag 4 maj 2024

Detaljer

Jag märker att jag börjat lägga märke till detaljer igen och det är ett gott tecken. Häromdagen såg jag några döda dödgrävare som låg på gräsmattan. Dödgrävare är asbaggar. En skalbagge som gräver ner döda kroppar och lägger ägg i dem. Larverna kläcks och äter sig ut ur kadavret. De har ett fantastiskt luktsinne och känner doften av as på långt håll och söker sig dit.

Direkt startade en tankekedja i min skalle. Hur hamnade de där? 


Det var sammanlagt nio stycken döda dödgrävare. Sivan kanske dödat en sork och övergett den på gräsmattan. Dödgrävarna hade hittat den och påbörjat nedgrävningen. Något annat djur har tagit sorken och dödgrävarna har blivit kvar på gräsmattan och dött. Ganska orimligt egentligen av flera skäl men det var den enda lösningen jag kom på. Orimlig eftersom allt i så fall har skett över en natt. En sork drar nog inte till sig dödgrävarna förrän den börjar lukta. Det hinner den omöjligt på en sval majnatt. Dessutom var alla dödgrävare döda. Men under dagen klarnade det i mina tankar.

Jag hade tvättat ur mina sopkärl just där på gräsmattan dagen innan. De hade förstås kommit ur matavfallskärlet. Jag har hämtning var fjortonde dag och jag hade inte gjort rent kärlet sedan förra våren. Det borde rimligen vara därifrån de kom.

Jag fick äran att vara med om ett fantastiskt ögonblick igår också. Snickaren och jag satt på altanen i den varma eftermiddagssolen efter jobbet. Plötsligt när vi satt där tysta rasade det ner en massa ved i min vedbod. Det är så varmt nu och torkningsprocesser sker i det dolda förstås. Troligen hade det gjort att det blev obalans i vedhögen och ett litet ras ägt rum. 


Saker som sker hela tiden i vår omgivning. Fysikens lagar råder därute även när vi inte är närvarande. Just denna gång var jag närvarande. 

En annan gång observerade jag en händelse som skett utan min vetskap. Bakgrunden var denna. En stor björk hade blåst ner på andra sidan om Filipstadsvägen. Den hade lagt sig över vägen och toppen låg inne på min gräsmatta. Jag ringde räddningstjänsten och de kom och sågade upp den. Drog bort grenarna från min gräsmatta och lät björkstammen ligga kvar på andra sidan med en stor rotvälta i ena änden. Jag tyckte att stammen stack ut lite väl nära vägen men de valde att inte såga av den ytterligare.

Plötsligt en dag såg jag inte stocken som irriterat mig lite. 


Den hade rest sig upp och stod plötsligt upp inne i skogen igen. Rotvältans tyngd hade fått den att resa sig igen. Det hade jag gärna bevittnat men det skedde i det tysta när det enligt fysikens lagar var dags.

Jag plockade bort årets första fästing från min mage igår. Det finns miljoner av dom här i kapellet och Sivan får fästingar hela tiden trots att jag smörjer henne med fästingmedel. Om jag inte gjorde det skulle hon troligen se ut som en vandrande druvklase när hon kom över gräsmattan.

Jag började med en ny ångestdämpande medicin i förrgår. Hoppas den lyfter mig lite ur den mörka tillvaron. Jag har direkt märkt att jag sover väldigt mycket av den. Idag vaknade jag klockan 8:40 vilket är onormalt. Jag la mig 20:30 igår och somnade så jag sov i 12 timmar. Det är skönt förstås eftersom jag just nu håller på att avverka en transportsträcka tills jag får åka ner till lägenheten. Bara det inte påverkar arbetet så jag inte kommer upp i rimlig tid på morgonen. 

Sivan har fina dagar nu. Hon ligger mest i solen men ibland låtsasjagar hon lite sork i fjolårsgräset.


Ibland blir det för varmt i solen.


Jag tog bort resterna från fjolårets tobaksodling i landet och eldade upp de torra stjälkarna direkt där de växt. 

Tidig kväll med TV och utan öl. Jag vill utvärdera medicinen lite först innan jag vågar kombinera.


Väskan fyllas på igen. Inga kläder alls numera. Allt finns redan därnere.

Inga kommentarer: