fredag 31 maj 2024

"Nu kan du checka in"


Ett underbart mejl att få: "Nu kan du checka in".

Idag fick jag också besked från antagningen till filosofikursen i höst. Jag har tydligen vad som krävs för att kunna bli antagen. Det visade sig att jag genom åren lyckats skrapa ihop 300 högskolepoäng. Jag hade faktiskt ingen aning om det. Då är det bara att vänta på antagningsbesked då. Det vet jag inte när det kommer men eftersom studierna bara är för mitt höga nöjes skull så är det inget att oroas över. Det kanske kommer samtidigt som Felix får sitt antagningsbesked från Chalmers den 13 juli. Den 13 juli kanske är ett sådant datum då man får besked.

Jag sover väldigt gott numera men jagas av märkliga mardrömmar på nätterna. Det kanske är den nya medicinen. Jag kan inte härleda det till något annat. Jag sover i alla fall ordentligt. Eventuellt har jag en liten förkylning också. Tät i näsan och lite halsont kan tyda på det.

Jag tänker mycket på min kommande vistelse i lägenheten. Allt jag vill göra. Vilka promenader jag ska ta och vad jag ska äta. Jag kommer att laga mycket mat i mitt opraktiska lilla kök men det är ändå trevligt att pyssla där. Ett litet bekymmer i Spanien är sophanteringen. Den kommunala sophanteringen är verkligen ett problem men även den egna. Man tar inte hand om matavfall där utan det går i samma påse som det andra. Mycket går att sortera som här men de har ingen insamling av bioavfall. Man får heller inte kasta matavfall i sopbingarna före kl 20 på kvällen med hänsyn till de som bor nära sopkärlen. Det börjar lukta så fort i den rådande värmen. Kärlen töms varje natt. I mitt område finns många skumma personer som går igenom innehållet i sopbingarna. De letar efter saker de kan sälja eller materialåtervinna. Det händer att de river ut innehållet ur bingarna och låter det sedan ligga på marken bredvid. Ibland händer det att det står någon vid bingen och tar mina sopor innan jag hunnit kasta dem. Det finns tecken på fattigdom i området runt där jag bor. Det stryker omkring lortiga "mångsysslare" lite då och då.

Jag har börjat bläddra i livsmedelsbutikernas reklamblad med erbjudanden på nätet. Bara för att få lite inspiration inför min första shoppingtur till Carrefour. Grönsaker ska jag försöka köpa på citronmarknaden redan den första söndagsmorgonen när jag vaknar. Om jag har bensin i scootern så det räcker. Det är nog ungefär en mil till marknaden från där jag bor. Bensinmackarna är inte öppna på söndagar och jag har hittills inte lyckats tanka via automat. Instruktioner på engelska saknas ofta trots att halva befolkningen i Torrevieja är utlänningar. En vacker dag ska jag lära mig att tanka på en obemannad station också.


Jag har börjat skissa på en första minneslapp inför shoppingen. Jag går till Carrefour med min "dramaten" när jag ska storhandla. Ska jag köpa kött tar jag med en liten kylväska och kylklampar i dramaten. Det tar drygt 20 minuter att gå hem från affären.

Det mullrar i fjärran runt kapellet och det är kvavt. Sivan jamade förut. Det är inte ofta det sker. Det är något i görningen.

Imorgon blir det en lång resdag. Jag lämnar kapellet strax före 9 på morgonen och kommer till lägenheten ca 22:45 på kvällen.

Nu stänger jag ner datorn och packar den i handbagaget. Återkommer på söndag.

Inga kommentarer: